SSWC Grid 2013

Här postar du idéer till sessions för fredagens grid 2013 och röstar på de sessions du själv tycker verkar mest intressanta. Det är fritt fram för alla att hålla en session. Så funkar det:

1. Beskriv i en titel och några meningar vad du vill prata om, samt någon rad om dig själv.
2. Vi har fem kategorier av sessions. Tech för tekniksnack, Startup, Open (allt mellan himmel och jord) och Off Topic som är eftermiddagarnas fria aktiviteter, tänk hopp från dödsklippan, brännboll, fotokurs eller vad annat du är bra på. Välj Midnight session om du vill hålla i en aktivitet på natten!
3. Ange i beskrivningen om din session är 20 eller 40 minuter lång.

De sessions som får flest röster får en plats på fredagens grid! Röstningen avslutas strax innan SSWC. Får du inte plats på fredagens gridd får du gärna ändå hålla din session på lördagen.

Lördagens grid är öppen och planeras traditionsenligt på plats på Tjärö.

Jag vill hålla en session om...

Du har använt alla dina röster och du kommer även inte att kunna lägga upp en ny idé, men du kan fortfarande söka och kommentera befintliga idéer.

Det finns två sätt att få fler röster:

• När en admin stänger en idé som du har röstat om, får du dina röster tillbaka från den idéen.
  • Du kan ta bort dina röster från en öppet idé som du stödjer.
  • För att se idéer som du redan har röstat på, välj filtret "Min feedback" och välj "Mina öppna idéer".
(Tänker…)

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

Om en liknande idé redan finns, kan du stödja och kommentera.

Om den inte finns, kan du skicka din idé så att andra kan stödja den.

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

1. En skitrolig session

Nu börjar arbetet med "En skitrolig bok", uppföljaren till succéboken "Skum kanin med ananassmak". Författarna (nåja...) @popfabriken och @stellan kör en session om arbetet med böckerna, som mer eller mindre är baserade på användargenererat innehåll.

Det ska bollas skitroliga idéer, visas skitroliga bilder och delas lite skitnödiga erfarenheter från Skyltat-gängets första bok.

Och som om inte detta var nog så utlovas utlottning av böcker och andra skitroliga tricks för att locka besökare till sessionen.

56 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Jag accepterar terms of service
    Inloggad som (Logga ut)
    Du har kvar! (?) (Tänker…)
    0 kommentarer  ·  Open  ·  Admin →
  2. Boardgame Geeks på verandan

Jag tar med mig Settlers och Munchkin. Andra har erbjudit att ta med sig King of Tokyo, Cards Against Humanity, The Great Dalmuti, och flera roliga bräd- och kortspel. Häng med du också.

18 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    1 kommentar  ·  Off Topic  ·  Admin →
  3. Rulla ut "tomma inkorgar" - inte raketforskning!

Det finns många GTD:are på Tjärö under SSWC, säkert en hel del mindre renläriga som kör inbox zero, någon variant på 7 habits eller något liknande. Det som nästan alla har gemensamt är att de håller koll på sina åtaganden.

Att vara den enda med "koll" är frustrerande. Jag rullade ut "tomma inkorgar" som företaget hade valt att kalla det på en hel vårdcentral, med alla kategorier involverade. Lyssna på hur det gick, och låt dig inspireras om du vill göra samma sak på din arbetsplats!

8 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  4. PaaS - skippa ditt sunkiga webhotell!

En snabb dragning om vad PaaS är för något, och hur det förhåller sig till t ex IaaS, SaaS och vanliga webhotell. En genomgång av ett antal stora PaaS:er (t ex Heroku, DotCloud m fl) kommer att göras och lite tips och råd kommer även att ges. Jag utgår från att alla har sina egna preferenser så en diskussion är mer än välkommen=)

Sen avslutar vi det hela med 20 punkter varför vanligt webhotell eller VPS ska skippas;-)

Jag som ska hålla i sessionen heter Peppe Bergqvist, jobbar som utvecklare på Bybrick och gillar Python och Javascript och har en…

46 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    2 kommentarer  ·  Tech  ·  Admin →
  5. Lägereldsgitarr

Jodå, lägereldsgitarren kommer med i år igen, till mångas förfäran och vissas glädje. Hippie, hippie, pling-plong! Låtidéer: http://viggo.nu/songs.html

19 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  6. Erfarenhetsutbyte: Användningstester - hur och varför?

Har ni gjort användningstester? Gedigna användarstudier? Planerar ni att göra det? Vilka framgångsfaktorer och fallgropar ser du? Dela med dig av dina tips, och ställ dina frågor till gruppen.

Eller har du svårt att få till en budget för att testa, och behöver fler argument? Alla vet ju att man bör testa, men det är rätt många som till syvende och sist inte gör det. Varför blir det så? Vilka konsekvenser har du sett, av det ena eller det andra? Låt oss diskutera. 40 minuter.

Moderator för denna diskussion: Anna Hass, @glimra, språkkonsult som arbetar för användbarhet i texter och…

4 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  7. Kundtjänst i sociala medier: Konkreta exempel, lärdomar och storyn bakom ett Social CRM

Vi är alla överens om att sociala medier är väl etablerat nu, men det finns flera, väldigt olika sätt att sätta upp organisationen bakom en riktigt bra kundtjänst i sociala medier.

Här går vi igenom:
    - Konkreta exempel från några av Sveriges största (och minsta) företag.
    - 7 steg att ha på plats för att lyckas med kundtjänsten i sociala medier
    - Vad jag (@Fritjof) tog med mig från att vara Social Media Manager på ett stort företag till att designa mitt Social CRM (Relation Desk)

Ni som är social media managers, kom och berätta vad ni har listat ut…

93 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  8. Bygg en App

Sugen på att bygga en app men saknar kunskaper i att koda? Vi pratar om strategier, skillnaden mellan webb och nativt och bygger cross-platform-appar i OpenRatios CMS (@mickeweinstock)

5 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  9. The dreaded betalvägg

Jag jobbar i ett medieföretag som har funnits i över 250 år. Framtiden är oviss. Vi slits mellan hopp och förtvivlan. Och precis som överallt i branschen är "ta betalt för innehåll" det man pratar om mest. Men vad händer sen då? Betalvägg - sen dö? Jag önskar mig en öppen, kreativ diskussion vad som kan tänkas hända efter betalväggen - både med journalistiken och intäkterna. Kom med input, jag bjuder på siffror och insight. 40 minuter.

45 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  10. Klinik: Textexperten tycker till - om dina webbsidor. Med Anna Hass, @glimra, textbyrån Expressiva

Du säger en webbsida. Jag (@glimra) ger ett omdöme om sidans texter, navigation och struktur. Jag delar ut guldstjärnor och sätter fingret på ömma punkter. Skicka gärna en länk i förväg till en sida som du vill att jag tar upp ... om du vågar.

Vill du ha dokumentationen från passet efteråt? Mejla eller pinga gärna redan nu.
    kontakt@expressiva.se eller @glimra

Jag = textexperten = Anna Hass, är språkkonsult och driver textbyrån Expressiva. Jag har arbetat med webbtexter i 15 år. Men även med facktunga expertrapporter, lättlästa broschyrer och teknikinformation. Jag håller inspirerande workshoppar och kurser också. Hör gärna av…

6 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  11. Gemenskapsmarknadsföring i sociala medier (tribal marketing)

Har du ett budskap som du vill nå ut med på sociala medier? Sociala medier består av nätverk som delar samma intressen och passioner. Därför bör du fundera på vilka gemenskaper du ska vända dig till, och hur du bäst kan kommunicera med dem. Vi kommer att vända upp och ner på det mesta, och utmana förlegade tankesätt och metoder. Du kan förvänta dig att lära dig grunderna i, och fördelarna med, gemenskapsmarknadsföring (tribal marketing). Längd 40 minuter.

Jag heter Elia Mörling och driver företaget Tribaling. Jag är kommunikationsstrateg, och har jobbat med digital kommunikation i 18 år. Finnes på…

76 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  12. Ryktesteori tillämpat på twitter vid kriser

När en kris inträffar sprids mängder av information en del är sann och annan är det inte. I denna session fördjupar vi oss i ryktesteorin utifrån en färsk artikel. Jag börjar att med en kort sammanfattning av artikeln, sedan reflekterar vi tillsammans kring området.

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  13. WPkafe.se: så evangeliserar vi WordPress

I februari startade vi världens första WPKafe.se för WordPressnybörjare. Ett ideellt initiativ med syftet att öppna upp och dela kunskap och erfarenhet kring WordPress (och webben).

Vi skulle vilja dela med oss av våra lärdomar från vår första fas och berätta hur vi har tänkte att vidareutveckla WPkafe under hösten.
    Men främst vi vill höra era erfarenheter och synpunkter på hur man kan lära fler att använda WordPress och andra open source verktyg. Kanske pratar vi också om… …samhällsnyttan med att dela kunskap?
    Open source=open possibilities?
    Post-Husby, hur kan vi inkludera fler som inte bor, ser ut el. talar som…

2 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  14. WPkafe.se: så evangeliserar vi WordPress

I februari startade vi världens första WPKafe för WordPressnybörjare. Ett ideellt initiativ med syftet att öppna upp och dela kunskap och erfarenhet kring WordPress (och webben).

Vi skulle vilja dela med oss av våra lärdomar från vår första fas och berätta hur vi har tänkte att vidareutveckla WPkafe under hösten.
    Men främst vi vill höra era erfarenheter och synpunkter på hur man kan lära fler att använda WordPress och andra open source verktyg. Kanske pratar vi också om… …samhällsnyttan med att dela kunskap?
    Open source=open possibilities?
    Post-Husby, hur kan vi inkludera fler som inte bor, ser ut el. talar som…

1 röst
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  15. Metoder för Mindre Misslyckande

Öppen diskussion om olika konkreta metoder för att garantera att ditt startup blir framgångsrikt.

Exempel:
    * Lean Startup-metoder.
    * Marknadstestning av nya produkter med AdWords och landningssidor.

Har du metoder du testat? Har du metoder du funderat på och skulle vilja testa? Kom gärna och berätta!

7 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    0 kommentarer  ·  Startup  ·  Admin →
  16. Spåna om framtidens kommunikation i sociala medier (Workshop, Rollspel & Kortlek)

Ni kommer att delas in i team och agera uppdragsgivare och kreatörer. Tillsammans kommer ni att spåna och presentera lösningar på fiktiva case. Till er hjälp kommer ni att använda en kortlek som tagits fram för ändamålet.

(Ni behöver inte jobba med kommunikation till vardags! Detta kommer att ta 40 minuter. )

--

Workshopledare: Jag heter Elia Mörling och är strateg med spets på gemenskapsmarknadsföring och digital kommunikation. Finnes på twitter som @tribalingswe

47 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  17. Förändra världen. Bekämpa korruption. Med webb och sociala medier som vapen. (Brainstorm session)

Man behöver inte resa långt för att möte korruptionens fula ansikte och se hur den påverkar människor på oerhört många och negativa sätt. Du har säkert själv upplevt den. Det har jag. Många gånger.

Man kan lätt bli uppgiven och vilja tänka på något annat. Ingen har hela lösningen, men om vi funderar tillsammans kan vi kanske få tankar och idéer som kan betyda något. På riktigt.

Jag skulle vilja inbjuda alla till en brainstorm session där vi delar erfarenheter och idéer kring vad som faktiskt konkret skulle kunna göras i liten eller stor skala för att bekämpa korruption via…

25 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  18. Kom igång! Hur man hittar affärsidéer

Steve Blank och Eric Ries m.fl. har lärt oss att en startup är en tillfällig organisation vars mål är att hitta en skalbar affärsmodell. Men hur kommer man igång innan dess? Hur hittar man nya idéer? Var ska man börja?

Tänkte prata lite om olika sätt att komma igång med ett startup-projekt och 1) hitta en idé 2) verifiera den billigt och 3) bygga en marknad.

Kort sagt, detta är för dig som vill starta upp något men inte riktigt vet vad.

Plockar lärdomar från egna erfarenheter men också från att ha sett några hundra startup-pitchar och från en rad…

62 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    0 kommentarer  ·  Startup  ·  Admin →
  19. #fredagsrom - the tasting

Under den "traditionella" #fredagsromen kommer vi även köra en provning för alla som vill lära sig mer och njuta av denna fantastiska dryck!

Jag kommer plocka ut godbitar ifrån systembolagets sortiment. Samt ta med mig en exklusiv flaska ifrån min egna samling. Desto fler vi blir desto finare rom har jag möjlighet att köpa in.

200:-/person

Bilr vi 1-10 personer så räknar jag med 3-4 sorter. 11-20 per så blir det 5-6 olika sorter.

Välkommen!

Anmäl dig i kommentarsfältet.

33 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  20. Hållbar webb

Vad innebär begreppet hållbarhet när det gäller webb och sociala medier?

Hållbarhet handlar om resursbevarande. Inte bara naturresurser utan också mänskliga resurser - här och nu och i framtiden.

Min vision om en hållbar webb är en miljö med standardiserade, tydliga och balanserade användarvillkor. Där data som skapats med offentliga medel är oftast öppna data, men inte våra egna data och våra spår. De äger och kontrollerar vi själva, och självklart säkerhetskopieras alla våra data där vi själva väljer. Vi kan enkelt hitta och automatiskt bearbeta all öppen information - oavsett i vilken silo den lagras. Vi slipper glömma ihåg…

21 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)