SSWC Grid 2013

Här postar du idéer till sessions för fredagens grid 2013 och röstar på de sessions du själv tycker verkar mest intressanta. Det är fritt fram för alla att hålla en session. Så funkar det:

1. Beskriv i en titel och några meningar vad du vill prata om, samt någon rad om dig själv.
2. Vi har fem kategorier av sessions. Tech för tekniksnack, Startup, Open (allt mellan himmel och jord) och Off Topic som är eftermiddagarnas fria aktiviteter, tänk hopp från dödsklippan, brännboll, fotokurs eller vad annat du är bra på. Välj Midnight session om du vill hålla i en aktivitet på natten!
3. Ange i beskrivningen om din session är 20 eller 40 minuter lång.

De sessions som får flest röster får en plats på fredagens grid! Röstningen avslutas strax innan SSWC. Får du inte plats på fredagens gridd får du gärna ändå hålla din session på lördagen.

Lördagens grid är öppen och planeras traditionsenligt på plats på Tjärö.

Jag vill hålla en session om...

Du har använt alla dina röster och du kommer även inte att kunna lägga upp en ny idé, men du kan fortfarande söka och kommentera befintliga idéer.

Det finns två sätt att få fler röster:

• När en admin stänger en idé som du har röstat om, får du dina röster tillbaka från den idéen.
  • Du kan ta bort dina röster från en öppet idé som du stödjer.
  • För att se idéer som du redan har röstat på, välj filtret "Min feedback" och välj "Mina öppna idéer".
(Tänker…)

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

Om en liknande idé redan finns, kan du stödja och kommentera.

Om den inte finns, kan du skicka din idé så att andra kan stödja den.

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

1. Vi byggde ett Öppet Sport API. Vad gör vi nu? [20min]

[20min]

Under våren byggde vi på Menmo ett Öppet API åt den svenska sportresultat-leverantören Everysport.

På Tjärö vill vi lyssna och diskutera APIer och Sport.

Marknadsföra ett "API"?
    Hitta nya användare?
    Bidra till Bättre Sport på Nätet?
    Sporthackaton?

---
    Everysport APIet innehåller spelschema, resultat och tabeller för nästan all sport i Sverige, och en del utomlands.

Första versionen finns beskriven på <https://github.com/menmo/everysport-api-documentation>.

Vill du prova APIet idag kan du använda en speciell API-nyckel för SSWC. Här t ex alla fotbollsmatcher som spelas under SSWC:

http://api.everysport.com/v1/events?apikey=7a64e66d31e2119d89d8678a6bd32244&fromDate=2013-08-15&toDate=2013-08-18&sport=10

43 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Jag accepterar terms of service
    Inloggad som (Logga ut)
    Du har kvar! (?) (Tänker…)
    0 kommentarer  ·  Tech  ·  Admin →
  2. Programmering für alle!

"How do we get people to understand programming?
    We change programming. We turn it into something that's understandable by people."
    - Bret Victor, UX guru från bl.a. Apple http://worrydream.com.

Vem som helst kan börja skriva med en ordbehandlare, eller rita något med ett ritprogram. Varför ska bara tekniskt lagda kunna skapa mjukvara?

Varför är programmering fortfarande synonymt med att skriva kod i ett textfönster, 70 år efter den digitala datorns födelse?

Vad skulle möjliggöras om designers, ekonomer, konstnärer, mfl kunde skapa mjukvara själva?

Dessa frågor vill jag (@tomsoderlund) diskutera. Dessutom jag prata om mitt projekt för att tackla dessa…

83 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  3. IPv6, varför är det det nya svarta?

Det blir svårare och svårare att få IPv4-adresser och till årets SSWC är det idag (en vecka innan vi börjar bygga nätet) akut problem att få tag i IPv4 - adresser. IPv6 å andra sidan är inga problem alls. IPv6 fungerar idag till de flesta tjänster där man skärpt sig (Google, Facebook etc) men tex inte Twitter.Com. Mobiloperatörer har också problem, men bara pga vissa telefoner.

Patrik inleder med att förklara skillnader mellan IPv4 och IPv6 och sedan hjälper alla deltagare med erfarenhet att berätta sina historier om hur de gjorde för att få IPv6 att fungera. Vi antingen också…

48 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  4. Att bygga nya SSWC-sajten. Bootstrap + WordPress = <3

Jag berättar lite om hur jag byggt nya http://www.swedensocialwebcamp.com/, det blir mycket responsivt med bootstrap. Plus hur man löser sådant som YouTube-filmer och Facebooks widget i responsiv design. Jag tar gärna en diskussion om vad som är bra och vad som kunde gjorts bättre. Vad är det senaste inom responsivt? Nya ramverk? Annat relaterat? Frågvisa personer är extra välkomna!

23 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  5. WordPress Q&A

Whether you are a blogger, designer, developers, or entrepreneur, WordPress is there for you. I work behind WordPress.com and proud to say that we run world’s largest WordPress installation with tens of millions of sites and billions of page views.

I'd be happy to tell you all about WordPress and answer any questions you may have.

42 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  6. PaaS - skippa ditt sunkiga webhotell!

En snabb dragning om vad PaaS är för något, och hur det förhåller sig till t ex IaaS, SaaS och vanliga webhotell. En genomgång av ett antal stora PaaS:er (t ex Heroku, DotCloud m fl) kommer att göras och lite tips och råd kommer även att ges. Jag utgår från att alla har sina egna preferenser så en diskussion är mer än välkommen=)

Sen avslutar vi det hela med 20 punkter varför vanligt webhotell eller VPS ska skippas;-)

Jag som ska hålla i sessionen heter Peppe Bergqvist, jobbar som utvecklare på Bybrick och gillar Python och Javascript och har en…

46 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    2 kommentarer  ·  Tech  ·  Admin →
  7. Internet-of-Things (IoT), Quantified Self, sensorer, BTLE och prototyping med Arduino

Hur funkar Fitbit Flex och liknande "activity trackers"? Vad är det för något inuti en Pebble smartwatch som gör den "smart"? Vad finns det för sorts sensorer vi kan stoppa in i konsumentelektronik idag och hur funkar de? Hur kan alla dessa små och smarta enheter kommunicera med varandra och våra smartphones? Kan jag bygga det själv?

Jag tänkte berätta om tekniken bakom Internet of Things och de Quantified Self-produkter som finns, men även visa vad som är möjligt bortom det vi ser idag och hur du själv kan experimentera med det.

91 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  8. Kryptering och kommunikation på Internet

Vi tar för givet att när vi skickar ett meddelande över Internet så sker det säkert och utan att en tredje part kan avlyssna det hela, men den senaste tidens avslöjanden om NSA och andra "spionorganisationer" har visat att så inte är fallet.

Det behöver inte vara så osäkert som det är idag. Jag tänkte berätta om hur olika typer av kryptering fungerar och hur man kan använda den så att man verkligen är säker på att ingen avlyssnar det man säger eller kan läsa den data du lagrar i molnet. Jag vill också visa att kryptering inte behöver vara…

66 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)