SSWC Grid 2012

Här postar du idéer till sessions för fredagens grid 2012 och röstar på de sessions du själv tycker verkar mest intressanta. Det är fritt fram för alla att hålla en session. Så funkar det:

1. Beskriv i en titel och några meningar vad du vill prata om, samt någon rad om dig själv.
2. Vi har tre kategorier av sessions. SSWC Tech för tekniksnack, SSWC Open (allt mellan himmel och jord) och SSWC Off Topic som är eftermiddagarnas fria aktiviteter, tänk hopp från dödsklippan, brännboll, fotokurs eller vad annat du är bra på.
3. Ange i beskrivningen om din session är 20 eller 40 minuter lång.

De sessions som får flest röster får en plats på fredagens grid!
Lördagens grid är öppen och planeras traditionsenligt på plats på Tjärö.

Jag vill hålla en session om...

Du har använt alla dina röster och du kommer även inte att kunna lägga upp en ny idé, men du kan fortfarande söka och kommentera befintliga idéer.

Det finns två sätt att få fler röster:

• När en admin stänger en idé som du har röstat om, får du dina röster tillbaka från den idéen.
  • Du kan ta bort dina röster från en öppet idé som du stödjer.
  • För att se idéer som du redan har röstat på, välj filtret "Min feedback" och välj "Mina öppna idéer".
(Tänker…)

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

Om en liknande idé redan finns, kan du stödja och kommentera.

Om den inte finns, kan du skicka din idé så att andra kan stödja den.

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

1. MEN GAMMELMEDIA - varför gör ni som ni gör och varför gör ni inte så här istället?

Som representanter för gammelmedia (vi jobbar för Schibsted, SvD:s och Aftonbladets ägare) vill vi att du kommer och berättar för oss hur vi tidningsrävar borde göra istället. Kom och ge din bild av hur framtidens nyhetsförmedling borde se ut och vilken väg vi på gammelmedierna borde ta.

Vi tänkte inte hålla ngn föreläsning, utan bara lyssna på er och anteckna alla sköna och smarta idéer. Ordet går runt, vi modererar. Självfallet får ni gärna fråga ut oss om varför vi på gammelmedierna gör som vi gör också.

Vilka vi är? Markus Gustafsson (@Markus__G) , tills nyligen redaktionschef på Aftonbladet, och…

45 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Jag accepterar terms of service
    Inloggad som (Logga ut)
    Du har kvar! (?) (Tänker…)
  2. Content - så skapar du webbens värdefulla valuta

Tekniken i all ära – utan innehåll är webben värdelös. Men bra innehåll kostar, tid, pengar, kreativitet. Och då ska du helst redan veta vad som gör innehåll bra.

I denna session går jag igenom hur du skapar bra innehåll på webben. Under cirka 20 minuter pratar jag om content marketing & strategi (5 min), om research (7 min) och presentation (8 minuter).
    Jag försöker översiktligt svara på varför, vad och hur kring innehållsmarknadsföring.
    Målet är att utveckla ditt eget innehållsskapande för att du ska kunna öka effekten av det du gör på webben.

Efter det inledande föredraget hoppas jag…

54 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  3. API-trender - Twitter, Pinterest, API Management mm

Det händer mycket i API-världen just nu och APIer är hetare än någonsin. Låt oss tillsammans diskutera de hetaste trenderna inom APIer och vad de innebär.

Några av de viktigaste trenderna är:
    - Twitter förändrade inställning till utvecklare som använder deras API. De gör många nervösa i sin jakt på en affärsmodell. Hur kommer de att ändra sitt API och hur kommer det att påverka hur andra företag förhåller sig till sitt API?
    - Pinterest har inget (officiellt) API. Google+ har ett väldigt begränsat API. Varför har de valt att göra så och inte släppa in utomstående utvecklare helt och…

39 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  4. WordPress-integation

Hur integrerar man bäst WordPress i ett annat valfritt system? Många företag vill blogga men har redan sajter i system de inte vill släppa, de kan faktiskt använda världens bästa blogg ändå. Jag har ett par trick för att lösa det och jag tror att ni har andra sätt att lösa problemet på. Vi samlas och diskuterar.

37 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  5. Myndigheter och kommuner på Facebook - hur gör de, och vad gör de bra? Diskussion om texter, tonalitet m.m. Anna Hass, textbyrån Expressi

Kom och låt oss titta på hur myndigheter och kommuner använder Facebook. Vi tittar på några sidor lajv och analyserar tillsammans vad de gör bra och vad de kan förbättra.

Vilka tycker du lyckas bra? Varför? Skicka gärna dina favoriter till mig i förhand. Kanske kommer du själv från en myndighet och vill ha ett omdöme av mig på era inlägg?

Själv heter jag Anna Hass och arbetar främst med text och språk, så jag bidrar gärna med en analys av tonalitet, texter och skrivande. Men jag hoppas ni andra också vill bidra med synpunkter, utifrån era perspektiv!

Detta blir…

35 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  6. Säker lösenordshantering och sammankoppling av tjänster

Ett lösenord du kan komma ihåg, är värdelöst! Med nya lösenordsdatabaser som släpps varje vecka och en enorm ökning i datorkraft för att knäcka MD5 genom att använda grafikkort, håller inte enkla lösenord längre. En lösning är att samla sina lösenord i ett program som Keepass Safe eller 1Password.

Sammankoppling av tjänster har också blivit vanligare och media-aktuella fallet med Mat Honan blev av med sina konton efter att en illvillig person lyckats återställa Honans lösenord hos Apple och sen fick tillgång till hans andra konton. Se http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2184915/Apple-Amazon-security-lapses-exposed-writer-entire-digital-life-destroyed-hackers-minutes.html

Vad ska man då tänka på när man länkar ihop konton och…

27 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  7. Sociala grupper och framtiden - Hur kan vi på SSWC bygga framtidens samhälle?

Den moderna människan har utvecklats genetiskt till att vara social i grupp. Vi på SSWC är en ypperlig samling gruppiga människor som slagit på "Hive-Switchen" i hjärnan. Hur ska vi använda denna kunskap för att göra det bästa för människan och utnyttja vår ofrånkomliga förmåga att göra saker heliga och sen försvara dom på ett väldigt irrationellt sätt?

Vilka aktiviteter ska vi syssla med för att ha ett meningsfullt samhälle på jorden?

Gruppdiskussion om framtiden.

22 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  8. Geocaching - orientering för nördar

Vi håller en 20-minuters session om hur Geocaching fungerar och diskussion om hur man skulle kunna förbättra denna härliga nördsport! Sen fortsätter vi ut på en tur med 5 geocachar som är utspridda på Tjärö.

22 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  9. Metadata, microformats, RDFa, Dublin Core - Har vi redan en semantisk webb?

Metadata i former av microformats, RDFa, Dublin Core och andra varianter har funnits på plats i några år nu. Google, Facebook och Twitter (bland andra) har använt detta för att märka upp sitt data sen en tid tillbaka. Är det den semantiska webben som faktiskt redan finns där fast vi inte har fattat det? Vi vill ju utbyta data med varandra, varför använder vi inte detta mer?

Det vore väldigt intressant att diskutera hur detta används, hur det kan förbättra våra sökningar, förenkla vårt datautbyte, göra våra öppna APIer överflödiga (ok, kanske inte riktigt ;) och hur vi kan göra…

28 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    1 kommentar  ·  SSWC Tech  ·  Admin →
  10. What the F**k did T Burners Lee create? - A store? A platform to meet or a big purple, woolly sock?

Ok, let's find out how many metaphors we can find to describe the web & its parts, categorise them and if our business/offering can be defined by a metaphor then what would our "Job Title" be.

In a more technical language....

...how we see something defines how we treat it. And the easiest and most widespread frame used as professionals for describing the web is to see it as a Marketplace. However, this doesn't always match what we are offering or should offer. Hence, the solution we provide may not suffice for end users or ourselves, or cause us to…

40 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  11. SSWC-joggen

Inget SSWC utan ett träningspass. Tidigare år har det varit var nörd för sig själv men förra året samlades vi till en gemensam löprunda och det ska vi såklart göra till en tradition. Packa löpargrejer så ses vi på SSWC-joggen!

16 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  12. Digital krasslighet? 10 vanliga symptom på att allt inte står rätt till

Ajajaj, vad ont det gör när twitterbomber brister. Vad är medicinen? Å varför går vår websajt så långsamt? Vi på Connectas Öresundskontor har försökt ringa in 10 vanliga symptom på att din organisation, affär eller teknik inte är riktigt redo för digitala äventyr. Jag skulle varmt uppskatta era tankar om de 10 symptomen, kanske kan vi alla känna efter om vi själva är drabbade? Välkommen till SSWCs mest digitalhypokondriska session!

8 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  13. 13 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  14. jQuery Mobile, kod och quirks!

jQuery Mobile är ett ramverk som bygger på jQuery och jQuery UI för att skapa en enhetlig bas att skapa sitt webappsprojekt på.

Under denna session kommer vi skapa en enkel sida, och gå igenom ett gäng best practices för att få denna sida att funka bra, på flera olika devices. Några olika verkliga fall kommer att tas och de quirks som behövts för att få de att rulla bra.
    Session kommer att kräva projektor och kommer att vara 40 min lång.

Jag som kommer att hålla i session heter Peppe och jobbar som webutvecklare på @byBrick i Västerås. Jag…

23 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  15. #lördagsminttu

Precis som 2011 så dricker vi Minttu vid elden nedanför dödsklippan efter mörkrets inbrott på Lördagen. BYO Minttu.

17 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  16. #fredagsrom

Givetvis ska vi skapa en ny tradition i år likt fredagswhiskyn så kör vi #fredagsrom.

Så här funkar det:
    1. Ta med dig en ROM du tycker är god.
    2. Träffa andra ROMdrickare på fredagskvällen.
    3. Drick ROM i glada vänners lag.

Man får bjuda men måste inte. Och inte heller behöver man vara orolig för att romen är "för ful", vi är på en skärgårdsö för sjutton gubbar!

Plats? Vi hoppas #fredagswhiskeyfolket låter oss göra dem sällskap under eken såklart!

11 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  17. Träna på att tala inför publik och lär dig sprida din kunskap

Potentialen och kunskapen är oändlig bland deltagarna på SSWC. Men vågar du ställa dig upp och berätta om vad du kan? Google listar 34 miljoner resultat på sökfrasen fear of public speaking, tala inför grupp når strax under 2 miljoner resultat. Oavsett om du är en naturbegåvning på scenen eller inte kan få ut ett ljud borde du fundera på att träna på att framföra och sprida ditt budskap.

Därför föreslår jag att vi provar på att skapa ett Toastmasters möte på Tjärö. Toastmasters är en internationell organisation som har utbildat talare i över 100 år och de finns en…

49 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  18. FundedByMe - Equity crowdfunding is crowdfunding evolved

FundedByMe är en plattform för crowdfunding, ett verktyg som möjliggör att via allmänheten och sociala medier samla in kapital till idéer, projekt och företag. Det betyder att du kan presentera ditt projekt, söka finansiering och stöd samt bygga nätverk genom att använda dig av sociala nätverk.

Nästa steg efter crowdfunding är equity crowdfunding. Konceptet är enkelt. Det är svårt att få säg 400 000 från en affärsängel, men att få 40 000 från 10 personer, eller 20 000 från 20 personer, eller 5000 från 80 personer desto enklare. Idén och poängen med equity crowdfunding är att du förutom att få…

13 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  19. #sswcfiske

Ta med dig fiskeprylar och häng med ut på morgonen innan frukosten eller på kvällen när tid finnes för fiske från strandkanten.

10 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  20. Werewolf - Det social gruppspelet om att lyncha och äta upp folk :)

Vi spelar det sociala gruppspelet Werewolf. Alla sitter i ring och får en roll tilldelad sig. Alla är bybor i en liten by på dagen. På natten förvandlas några till varulvar och äter upp en av byborna. Sen vaknar alla utom måltidsoffret och diskussionen sätter igång. Vem är är är varulv? En ska lynchas innan nästa natt.

Lyckas byborna lyncha den sista varulven innan alla blir uppätna?

6 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)