SSWC Grid 2011

Anmäl din fredagssession, och rösta på gridden.

Det är fritt fram för alla att hålla en session. I år provar vi att förplanera hela eller delar av fredagens gridd. Lördagens grid håller vi tom fram tills campet.

Vi har tre kategorier. SSWC Tech, SSWC All (allt utom tech) och SSWC Off Topic som är eftermiddagarnas fria aktiviteter, tänk hopp från dödsklippan, brännboll, fotokurs eller vad annat du är bra på.

Läs mer om hur gridden fungerar i år:
http://www.swedensocialwebcamp.com/2011/07/05/ideer-till-gridden-2011/

Jag vill hålla en session om...

Du har använt alla dina röster och du kommer även inte att kunna lägga upp en ny idé, men du kan fortfarande söka och kommentera befintliga idéer.

Det finns två sätt att få fler röster:

• När en admin stänger en idé som du har röstat om, får du dina röster tillbaka från den idéen.
  • Du kan ta bort dina röster från en öppet idé som du stödjer.
  • För att se idéer som du redan har röstat på, välj filtret "Min feedback" och välj "Mina öppna idéer".
(Tänker…)

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

Om en liknande idé redan finns, kan du stödja och kommentera.

Om den inte finns, kan du skicka din idé så att andra kan stödja den.

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

1. Medieföretag och Pengar - ett försök till en förklaring

För många i bubblan tycks medieföretag vara lite av ett mysterium. Varför gör de som de gör? Varför köper de inte nya techbolag och gör något bra med dem? Varför lägger de inte ner sina papperstidningar? Och så vidare.

Ovanstående frågor har så klart många svar. Men de flesta av dem hänger på något vis samman med de bakomliggande affärsmodellerna. Jag föreslår därför en diskussion som syftar till att försöka förklara hur några av resonemangen går kring hur de tjänar pengar idag, och hur de tänker tjäna pengar imorgon. Jag har själv varit en stor kritiker av hur de gjort,…

89 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Jag accepterar terms of service
    Inloggad som (Logga ut)
    Du har kvar! (?) (Tänker…)
    2 kommentarer  ·  SSWC All  ·  Admin →
  2. Nätkultur och storytelling - hur nätet utvecklas till hela världens sagofarmor

Nätet har på mindre än 15 år gått från en obskyr nördprodukt till ett folkverktyg som refereras till i alla kanaler i alla sammanhang. Den mest dynamiska kulturutvecklingen i världen sker just nu på internet. Men när medias ögon riktas exklusivt mot Facebook, Youtube och Twitter missar vi lejonparten av dess existens. Vad innebär denna blinda fläck, och vad är det egentligen som händer i de sociala mediernas bakvatten?

Jag heter Jack Werner och är en digital native som de senaste månaderna börjat gräva mig djupare och djupare i världen av memes, virals och den fascinerande nätkulturen, och tillsammans med…

46 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    0 kommentarer  ·  SSWC All  ·  Admin →
  3. #fredagswhisky

Mina vänner, tidigare år har vi avnjutit en god (oftast) whisky på fredagen, i sann #fredagswhisky-anda. Så även i år så klart, efter de lite mer seriösa sessionerna.

Så här fungerar det:
    - alla köper med sig en flaska whisky
    - whisky dricks
    - köp whisky du gillar, skit i kredden

Whiskyn avnjuter vi på lämplig plats så att Tjärö inte får problem med utskänkningstillståndet. Exakt var vet vi på plats.

Så! Välkomna till god dryck och trevligt samtal!

32 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  4. Ocean Dives and Mudwrestling - Toca Bocas utvecklingsprocess

Hur gör man produkter för en målgrupp som inte kan uttrycka exakt vad de tycker?

Jag tänkte berätta lite om hur vi på spelstudion Toca Boca kommer fram till hur våra digitala leksaker ska fungera. Jag höll en session på Webcoast om den research som föregick uppstarten, och vår utvecklingsprocess var en av de punkter som jag fick bäst feedback kring.

Vi går igenom åtta steg för varje produkt och som adresserar svårigheterna med att göra produkter för en målgrupp som inte kan berätta vad de tycker är roligt, eller varför just en sak är kul och inte en annan.

56 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  5. I don't want to have to pay, but I do want to pay

Everything on the Internet is free. News are free. Information is free. Software is free. Distribution is free. And of course, media is free. Some of it not entirely legal, but it’s free nevertheless. So how do bloggers, podcasters, developers and other creators get paid? Increasingly, through voluntary donations. Services like Vodo, Kickstarter and Flattr are helping the new breed of creators get paid by their fans and followers. This presentation looks at successful case studies and best practices for voluntary donations as a source of income for creators.

97 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  6. Gamification - Vad det inte är, Vad det är och Hur man gör

Vi krossar myter går igenom fakta och börjar dyka in i vad gamification är, gör och hur det kan hjälpa din produkt skapa engagemang hos dina kunder.
    Gamification är ett nytt buzz-word men har grunder i spelbranchen där det är den viktigaste delen av varje produkt. Forskning och användande av Gamification har pågått i mer än 30 år och utan att bli för akademisk ska jag försöka bryta ner det till en handful bra startpunkter för alla som vill skapa en bättre upplevelse och ett starkare engagemang för sina kunder.

114 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  7. Sammankopplade, uppkopplade, samarbetande

Lättrörliga samarbetsformer, kanske mest kända från systemutvecklingen som "agila metoder", vinner allt mer mark. En av de stora insikterna är att väldigt mycket av det arbete vi utför, oavsett i vilken branch vi arbetar, består i att generera och sprida ny kunskap i organisationer. Antingen det handlar om att bygga bilar, vårda människor, bedriva journalistik, eller för den delen skriva dataprogram, så behöver vi agera som en synkroniserad organism där de olika delarna kommunicerar med varandra.

I den här sessionen vill jag berätta om hur viktig *bandbredden* mellan människor i en organisation är. Vad som händer med samarbetet när vi…

9 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
    1 kommentar  ·  SSWC All  ·  Admin →
  8. LOVEMARKS - The future beyond brands

I just read the first chapters in this book: "Lovemarks - the future beyond brands". And would love to have a session about this topic at SSWC.

"Lovemarks challenges business to reinvent the relationship between consumers and producers in the most radical way. The lovemarks of this new century will be the brands and business that crate genuine emotional connections with the communities and networks they live in. This means getting up close and personal. An no one is going to let you get close enough to touch them unless they respect what you do and who you are. "

26 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  9. Kan företag bygga nätvkerk?

Privata nätverk (kontaktnät) har växt med 1000-tals % sen webben dess nätverkstjänster gjorde sitt intåg. Folk i allmänhet har en ofantlig nytta och glädje av sina nätverk och har svårt att se ett liv utan det.

Värdet borde vara detsamma för företag? Trots det väljer företagen oftast att uteslutande "managera" sin "målgrupp" i "CRM" och liknande. Varför?

161 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  10. Using Haskell for Real

Played around with Haskell and want to find out what it's like doing "real stuff" with it?

For about the last 6 months I've been working as a full-time haskell developer for a Swedish startup. Before that I was a Java developer working in a London bank, who had only played around with Haskell, but loved it. There's been a lot to learn, and there's still a lot to learn. I love Haskell even more now.

So I wanted to talk about my experience as developer coming to Haskell; the good, bad and surprising. What our team has found Haskell…

12 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  11. Bättre webb i offentlig sektor - dela med dig av utmaningar du mött och framgångsfaktorer du sett

Det finns mycket som borde bli mer effektivt med myndigheternas kommunikation. Det rinner iväg orimligt mycket skattepengar i webbprojekt som kunde planeras bättre, genomföras bättre, följas upp bättre, samordnas bättre med övriga kanaler. På SSWC vill jag gärna samla ihop era erfarenheter av utmaningar och framgångsfaktorer i webbprojekt i offentlig sektor. Hur planerar vi webbprojekten så att de tydligt och på bästa sätt bidrar till att nå organisationens mål?

Jag heter Anna Hass, @glimra på Twitter, och driver textbyrån Expressiva. Som språkkonsult och textexpert är jag ofta oerhört frustrerad av att få komma in för sent och för lite i…

42 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  12. Se upp för onda pengarna…

Se upp för Onda Pengar.

Allt för många verkar tro att man bara behöver sitta på högskola, komma på en häftig idé, skriva en akademisk affärsplan på flera hundra sidor, trixa till sig lite anslag, statligt stöd och ängelfinansiering för att till slut poppa upp och överraska världen med en sjukt bra uppfinning som man säljer till Google för femtioelva miljarder innan man fyllt trettio.

Det kommer inte att hända.

För er som misstänker att verkligheten är annorlunda diskuterar vi ett antal enkla regler hur entreprenörer bäst kommer igång, håller risken nere och får lönsam inriktning på sin verksamhet.

-…

57 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  13. Jag vill ha tillbaka mitt iLife!

För inte alltför länge sen skulle systemen vara öppna precis som Internet själv. Men nu slår de vertikala vågarna fram som en tsunami i våra liv. Facebook, Google+ och förstås allra mest Apple vill helt införliva oss i deras katakombliknande förutbestämda sätt att röra sig, utan möjlighet att nå andra gångar eller ännu mindre solen och luften på ytan.

Vad var det som gick fel, och vad kan vi som stackars användare eller entreprenörer i mindre företag göra åt det?

3 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  14. Framtidens CMS och intelligenta publiceringsystem.

Vi går mot renare design, minimalare appar och tjänster, större respekt för våra kunders tid och bättre upplevelser för besökarna på våra webbplatser. Men mitt i det har vi missat oss själva som skapare och producenter av innehåll. Varför har inte vi samma minimala och intuitiva gränssnitt som många appar och tjänster har?

Framtidens CMS kommer att vara extremt minimalt, helt utan interface och vara lärande så att det känner igen just vår typ av innehåll och hur och vad vi skriver. Det kommer även vara frikopplat från web-browsern så att vi fritt kan skapa innehåll direkt från de text-appar…

178 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  15. Hur man knyter ihop en knytkonferens

Hur gör man egentligen när man arrangerar en s.k. knytkonferens / unconference? Pernilla Näsfors (@pernillan) samlar ihop en panel med arrangörer av olika knytkonferenser: Tomas Wennström eller Kristin Heinonen från SSWC, Stellan Löfving och/eller Maria Gustafsson från WebCoast och Heidi Harman eller någon av de andra tjejerna bakom GeekGirlMeetup har lovat att delta.

Skriv gärna de frågor ni skulle vilja ha svar på i kommentarsfältet! Exempel på några frågor jag tänkt ställa är dessa: Hur mycket jobb ligger bakom? Hur mycket är det rimligt att ta betalt för olika typer av sponsorplatser? Vilka problem kan uppstå? Hur samordnar man frivilliginsatser?…

71 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  16. Varför checkar vi in? / Affärsnytta i geopositionering

Jag tänker mig en session i två delar om det här med att checka in.
    Första delen: Vi diskuterar varför vi egentligen checkar in. Vad är det egentligen som driver oss till att checka in på de platser där vi befinner oss? Både för oss nördar men också för dig som inte förstår vad vi egentligen håller på med.
    Andra delen: Vad kan man som företag använda incheckningstjänsterna till? Rent tekniskt men även exempel på vad som har gjorts? Kom och berätta vad ditt företag har gjort eller hur du som kund har utnyttjat incheckningar!

123 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  17. Så byggde vi 4locator. SSWC:s egen LBS-tjänst.

Vi berättar hur vi byggt SSWC:s egen LBS-tjänst 4locator (4loc.se) for the lulz. 4locator trackar fåren på SSWC och har självklart ett API.

gps/gsm-tracker + Nexmo + Ruby on Rails + Heroku + MongoDB + MongoHQ = 4locator

18 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  18. Crowdfunding

Vi vill berätta om hur vi byggt vår sida Funded By Me samt hur crowdfunding kan användas för att förvalta socialt och kreativt kapital.

66 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  19. Vinn en Gowalla T-shirt! Tävla med checkain.se

Halva checkain.se-redaktionen befinner sig på Tjärö. Med oss har vi ett gäng t-shirts från Gowalla som alla användare av den populära geo-appen har chans att vinna. Tävlingsreglerna hittar du här
    http://www.checkain.se/tavla-med-checka-in-pa-sswc/

Ha det så kul!

6 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  20. Get things done

Hur får man tiden att räcka till? Vi är rätt många som testar olika taktiker för att lyckas komma ihåg allt, optimera tidsanvändningen - och allt genom att använda olika digitala tjänster. Vilka är de bästa idéerna, hur sätter man ihop den bästa processen? Och ibland kan man fundera om vårt sökande efter den perfekta GTD-lösningen blir en egen tidstjuv?

Jag och Trulytherese kommer med våra inspel och ni med era.

108 röster
    rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Reset
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)