Jag vill hålla en session om...

Metadata, microformats, RDFa, Dublin Core - Har vi redan en semantisk webb?

Metadata i former av microformats, RDFa, Dublin Core och andra varianter har funnits på plats i några år nu. Google, Facebook och Twitter (bland andra) har använt detta för att märka upp sitt data sen en tid tillbaka. Är det den semantiska webben som faktiskt redan finns där fast vi inte har fattat det? Vi vill ju utbyta data med varandra, varför använder vi inte detta mer?

Det vore väldigt intressant att diskutera hur detta används, hur det kan förbättra våra sökningar, förenkla vårt datautbyte, göra våra öppna APIer överflödiga (ok, kanske inte riktigt ;) och hur vi kan göra för att dra nytta av att människor och maskiner äntligen kan förstå varandra!

Jag är teknisk beställare på UR:s Interaktiva medier och vi diskuterar ofta hur vi kan märka upp våra program så att andra kan hitta dem enklare. Kom och hjälp oss att komma på hur vi kan bli ännu bättre på att dela data om data!

Sessionen kan nog dra nytta av att vara 40 minuter lång, men får vi tråkigt så kan vi säkert hitta en lägereldsgitarr att roa oss med.

28 röster
Rösta
Logga in
Kolla!
(tänker...)
Återställ
eller logga in med
  • facebook
  • google
Jag accepterar terms of service
Inloggad som (Logga ut)
Du har kvar! (?) (tänker…)
Anders EkbomAnders Ekbom delade denna idé  ·   ·  Admin →

1 kommentar

Logga in
Kolla!
(tänker...)
Återställ
eller logga in med
  • facebook
  • google
Jag accepterar terms of service
Inloggad som (Logga ut)
Skickar ...
  • chrischris kommenterade  · 

Vi har kört med microformat på http://nordvisa.org/visfestivaler.html i fyra år nu. Jag vet inte om någon använt sig av det (tänker på media som har festivallistor inför sommaren på programmet). Sidan har rankat bra hela tiden men eftersom den är ganska ensam i sitt slag så kan jag inte avgöra om formatet påverkat.
    Hade en längre korrespondens förra sommaren med CC-folk om det korrekta sättet att ge bildcred i maskinläsbar form. Det fanns inte en total enighet om hur det exakt skulle göras.

Jag tror att det finns ett antal områden att förbättra:
    1. Kunskap om vad detta är och varför det är vettigt.
    2. Praktiska verktyg för att skapa formatkoden (Det finns t ex inte någon wp-plugin för vare sig kalendarier eller licenser, iaf har jag inte hittat någon fungerande)
    3. Praktiska verktyg för att bevaka/extrahera data. (Usecase: Redaktionen som vill autobevaka festivallistan. Fotografen som vill bevaka användningen av sina bilder.

Bra att du lyfter detta på sswc.

Feedback- och kunskapsbas