Agil klinik: Jaga spill!
Det här brukar vara en mycket populär och ögonöppnande övning på mina agila utbildningar och workshops.
Om man jobbar med något kreativt, t ex systemutveckling, marknadsföring osv kan man ibland få för sig att lean-tänkande inte är något för den egna organisationen. Man kanske associerar lean med tillverkningsindustri och menar att lean inte har något att tillföra utvecklare och kreatörer.
Men lean handlar om att förbättra flöden, och det är lika användbart när det gäller att få ideer att flöda smärtfritt som det är i fabriken där material ska flöda.
Den här workshopen består av både undervisning och övningar. Vi går igenom vissa grundläggande lean-begrepp, och sedan använder vi begreppen för att tillsammans hitta spill (= sånt som hindrar flödet) i våra egna arbetssätt och organisationer.
Vi lämnar lokalen med en konkret handlingsplan för hur vi var och en hemma ska kunna angripa de största hindren för vår förmåga att leverera.
Jag, @olaberg, jobbar som agil coach gentemot beställare, utförare och chefer, i kreativa verksamheter som marknads- och systemutvecklingsprojekt. För närvarande mest på Telia och Ericsson, men även hos mindre kunder.
1 kommentar
-
Kristin Heinonen kommenterade
Hejsan Ola! Antar att du tänkt 40 min för denna session? /SSWC