SSWC Grid 2012

Här postar du idéer till sessions för fredagens grid 2012 och röstar på de sessions du själv tycker verkar mest intressanta. Det är fritt fram för alla att hålla en session. Så funkar det:

1. Beskriv i en titel och några meningar vad du vill prata om, samt någon rad om dig själv.
2. Vi har tre kategorier av sessions. SSWC Tech för tekniksnack, SSWC Open (allt mellan himmel och jord) och SSWC Off Topic som är eftermiddagarnas fria aktiviteter, tänk hopp från dödsklippan, brännboll, fotokurs eller vad annat du är bra på.
3. Ange i beskrivningen om din session är 20 eller 40 minuter lång.

De sessions som får flest röster får en plats på fredagens grid!
Lördagens grid är öppen och planeras traditionsenligt på plats på Tjärö.

Jag vill hålla en session om...

Du har använt alla dina röster och du kommer även inte att kunna lägga upp en ny idé, men du kan fortfarande söka och kommentera befintliga idéer.

Det finns två sätt att få fler röster:

• När en admin stänger en idé som du har röstat om, får du dina röster tillbaka från den idéen.
  • Du kan ta bort dina röster från en öppet idé som du stödjer.
  • För att se idéer som du redan har röstat på, välj filtret "Min feedback" och välj "Mina öppna idéer".
(tänker…)

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

Om en liknande idé redan finns, kan du rösta och kommentera den.

Om den inte finns kan du skicka in din idé så att andra kan rösta på den.

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

1. Arduino för nybörjare (Physical Computing)

Vi jobbar dagligen med Arduino och har bland annat byggt interaktiva skyltsystem i Skånes Djurpark samt utbildar i ämnet på högskolenivå. Vi är själva skolade av en av Arduino grundarna, David Cuartielles - så vi vet vad vi håller på med och delar gärna med oss till fellow campers hur man kodar i den verkligen världen :)

Mer info: http://www.arduino.cc/
    Om oss: http://www.interactivelabs.se/

62 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Jag accepterar terms of service
    Inloggad som (Logga ut)
    Du har kvar! (?) (tänker…)
  2. Tekniken bakom realtidswebben

Det har hänt mycket sen HTML och HTTP först hittades på, och vi börjar nu märka att det vi har inte riktigt räcker till. Vi bygger saker på serversidan, och blir irriterade på sega nätverk när varje klick måste till servern. Vi bygger på klientsidan, och blir irriterade när sidan börjar helt blank, och sedan hoppar till när alla javascript har laddats. Meteor och DerbyJS är två nya webbramverk som försöker lösa detta, och jag tänkte berätta hur dom har gjort...

56 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  3. Twitter Bootstrap – bygg om och nytt direkt från källan

Jag visar hur vi modifierar Bootstrap med nytt utseende och komponenter. Vi gör Bootstrap till submodule i ett github-projekt och bygger hela ramverket från källan. Sedan testar vi att arbeta med variabler och skapar en ny komponent att komplettera de som ingår. Vi utvecklar direkt i docs-katalogen, som ett smart sätt att dokumentera arbetet samtidigt som vi utvecklar. Jag tänker mig att vi håller på i 20 minuter.

47 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  4. REST-iga API:er och läsa-skriva-webben: Hur gör man?

Både appar och moderna webbar använder gärna webbservern som ett slags databas. Små datamängder lagras i kollektioner som nås på URL:er, och HTTP-anropen POST, PUT, GET och DELETE används för att skapa, komma åt, ändra och ta bort datat.

Det är ett effektivt och rent sätt att skriva appar på, och det ligger nära de ursprungliga visioner som Tim Berners-Lee och Roy Fielding hade för webben, det som Roy Fielding sedermera har kallat REST.

I den här 20 minuters tekniska sessionen ska vi titta på några viktiga saker inom REST: hur man modellerar sin datarymd och URL-rymd, JSON och andra…

40 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  5. API-trender - Twitter, Pinterest, API Management mm

Det händer mycket i API-världen just nu och APIer är hetare än någonsin. Låt oss tillsammans diskutera de hetaste trenderna inom APIer och vad de innebär.

Några av de viktigaste trenderna är:
    - Twitter förändrade inställning till utvecklare som använder deras API. De gör många nervösa i sin jakt på en affärsmodell. Hur kommer de att ändra sitt API och hur kommer det att påverka hur andra företag förhåller sig till sitt API?
    - Pinterest har inget (officiellt) API. Google+ har ett väldigt begränsat API. Varför har de valt att göra så och inte släppa in utomstående utvecklare helt och…

39 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  6. WordPress-integation

Hur integrerar man bäst WordPress i ett annat valfritt system? Många företag vill blogga men har redan sajter i system de inte vill släppa, de kan faktiskt använda världens bästa blogg ändå. Jag har ett par trick för att lösa det och jag tror att ni har andra sätt att lösa problemet på. Vi samlas och diskuterar.

37 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  7. Nätverksvisualiseringar

Jag har gjort en del nätverksvisualiseringar av typen http://twittercensus.se/graph
    Här tänkte jag gå igenom hur man gör dem!

32 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  8. Metadata, microformats, RDFa, Dublin Core - Har vi redan en semantisk webb?

Metadata i former av microformats, RDFa, Dublin Core och andra varianter har funnits på plats i några år nu. Google, Facebook och Twitter (bland andra) har använt detta för att märka upp sitt data sen en tid tillbaka. Är det den semantiska webben som faktiskt redan finns där fast vi inte har fattat det? Vi vill ju utbyta data med varandra, varför använder vi inte detta mer?

Det vore väldigt intressant att diskutera hur detta används, hur det kan förbättra våra sökningar, förenkla vårt datautbyte, göra våra öppna APIer överflödiga (ok, kanske inte riktigt ;) och hur vi kan göra…

28 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  9. Hur nätet kom till ön...

Precis som 2011 är det vissa tricks som vi var nödgade och tvungna att arbeta fram för att få IP-paket till Tjärö. Dessa delar vi gärna med oss av. En del tekniska tricks, en del rövarhistorier. En del tricks som garanterat kommer låta som rövarhistorier, och tvärtom.

Men egentligen blir det en del löst prat om hur man bygger stabilt nät.

För stabilt ska det bli 2012 också!

27 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  10. Säker lösenordshantering och sammankoppling av tjänster

Ett lösenord du kan komma ihåg, är värdelöst! Med nya lösenordsdatabaser som släpps varje vecka och en enorm ökning i datorkraft för att knäcka MD5 genom att använda grafikkort, håller inte enkla lösenord längre. En lösning är att samla sina lösenord i ett program som Keepass Safe eller 1Password.

Sammankoppling av tjänster har också blivit vanligare och media-aktuella fallet med Mat Honan blev av med sina konton efter att en illvillig person lyckats återställa Honans lösenord hos Apple och sen fick tillgång till hans andra konton. Se http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-2184915/Apple-Amazon-security-lapses-exposed-writer-entire-digital-life-destroyed-hackers-minutes.html

Vad ska man då tänka på när man länkar ihop konton och…

27 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  11. jQuery Mobile, kod och quirks!

jQuery Mobile är ett ramverk som bygger på jQuery och jQuery UI för att skapa en enhetlig bas att skapa sitt webappsprojekt på.

Under denna session kommer vi skapa en enkel sida, och gå igenom ett gäng best practices för att få denna sida att funka bra, på flera olika devices. Några olika verkliga fall kommer att tas och de quirks som behövts för att få de att rulla bra.
    Session kommer att kräva projektor och kommer att vara 40 min lång.

Jag som kommer att hålla i session heter Peppe och jobbar som webutvecklare på @byBrick i Västerås. Jag…

23 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  12. Twittercensus2012, 2013 and beyond

Processen och resultaten av Twittercensus 2012 - och diskussion om vad vi gör 2013!

16 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)