SSWC Grid 2011
Anmäl din fredagssession, och rösta på gridden.
Det är fritt fram för alla att hålla en session. I år provar vi att förplanera hela eller delar av fredagens gridd. Lördagens grid håller vi tom fram tills campet.
Vi har tre kategorier. SSWC Tech, SSWC All (allt utom tech) och SSWC Off Topic som är eftermiddagarnas fria aktiviteter, tänk hopp från dödsklippan, brännboll, fotokurs eller vad annat du är bra på.
Läs mer om hur gridden fungerar i år:
http://www.swedensocialwebcamp.com/2011/07/05/ideer-till-gridden-2011/
-
Har vi råd att koppla ned?
Alexander Bard och Jan Söderqvist noterade redan i sin bok Nätokraterna att tillgång till information kommer att vara framtidens hårdvaluta. Idag ser vi diskussioner runt filtrering, kuratering och den digitala klyftan. Idag står vi inför samma utveckling som när Gutenberg gjorde det möjligt för fler än kyrkan och klerikatet att få tillgång till böcker, och samma problem när det gäller tillgång till kunskapen att ta åt sig av det nya. Mängden kanaler skapar behov av att lära sig multitaska och hantera informationsmängder.
Samtidigt som vi fascineras över möjligheten att få tillgång till information som förut bara var tillgänglig för ett…
39 röster -
Brainstorming av startupidéer
Vi låter kreativiteten flöda och brainstormar startupidéer högt och lågt. Alltifrån enkla appidéer till större världsomvälvande innovationer. Med affärsmodeller och utan.
65 röster -
Too big to fail
Under finanskrisen pekades flera finansiella institutioner ut som "too big to fail". Deras betydelse för samhället ansågs vara så stor att stater ryckte in med olika stödinsatser och regleringar för att rädda dem och skapa ett regelverk för att undvika att samma problem uppstår igen.
Idag har vi ett antal tjänsteleverantörer, både vad gäller fysiska nätverk, molntjänster och sociala nätverkstjänster, som kontrollerar en betydande del av marknaden. Ett exempel på vilka problem det kan leda till fick vi i april i år då Amazons EC2-tjänst drabbades av omfattande problem som gjorde att flera tjänster däribland Foursquare, Reddit och Hootsuite slutade…
72 röster -
Hur sjutton kommer Interwebz genom alla Tubes till Tjärö?
Det har snackats en del om hur man ska bygga internetaccess som funkar på konferenser. Då jag har gjort det i 20 år eller så tänkte jag denna gång inte bara komma till Tjärö och berätta, utan också visa praktiskt hur man gör. Det gäller allt från IP-adressallokering till planering av WLAN, dragning av elektricitet, ethernet och fiber.
40 röster -
web vs webapp vs native app vs ?
Vilket ramverk använder man för att bygga en mobilapp? Vad finns det för för- och nackdelar med en website anpassad för mobilen, jämfört med t ex en phonegap-app eller native app. Vad är möjligt och vad är inte möjligt i de olika ramverken? Vi går in en del på html5 och offline-stöd, javascript etc
47 röster -
Var fortsätter samtalet?
Efter många presentationer, föreläsningar och paneldebatter har jag undrat var samtalet fortsätter. Var hittar jag mer information? Var kan jag fördjupa mig i ämnet? Hur kan jag engagera mig och involvera mig? Nähäpp, ofta är eftersnacket helt frånvarande.
Detta är extra tydligt under Almedalsveckan där extremt många diskussioner sker parallellt, men problemet finns också här på SSWC. Så, vad kan vi göra för att ta samtalet vi mot målet (att lösa problemet)? Annars riskerar vi att hamna i ändlösa diskussioner som inte kommer vidare.
15 röster -
Hur får jag med en Session på SSWC Gridden?
Jag brinner för ett ämne. Jag har en jättebra idé till en session på SSWC Gridden 2011. Men konkurrensen om platser är stenhård. Hur gör jag?
Jag surfar in på sswc.uservoice.com bara några timmar efter att den släpptes, men där finns redan drygt 40 (bra) förslag, varav några fått upp emot 100 röster. Jag är inte särskild känd. Begränsat inflytande. Tiden är knapp. Mindervärdeskomplex.
Hur ska jag göra för att 1) väcka uppmärksamhet 2) få med din idé till Session i SSWC Gridden?
Exemplet ovan är bara ett i mängden av konkreta fall, i så väl vardagen som i mitt…
17 röster -
Foodsession!
Hur kommunicerar vi mat och matglädje/kunskap/råvaror/recept/idéer/yourcooking/smartclosecooking och det som du vill förmedla!? Hur förmedlar du dina kunskaper om mat, lokalt regionalt och sustainable!? Hur får du reda på vad andra lagar just nu? Hur kan du lära dig just nu, om mat i hela världen? Vilka blir dina inspirationskällor och lärare? Vem delar med sig av sina favorecept? Och hur? Och när? Till vem?
54 röster -
Du ljuger!
Du säger att du läst Terms and Conditions innan du godkänner dem, men det gör du inte alls! Inte jag heller.
Detta är ett problem som projektet CommonTerms.net vill angripa. Projektet föddes under SSWC 2010 och stöds av Internetfonden. Hoppas att några på årets SSWC vill hjälpa till att göra lögnerna mindre nödvändiga!
56 röster -
Twittereliten slår tillbaka
Varje gång metadebatten om en påstådd elit dyker upp står de utpekade helt oförstående till att just de skulle vara någon form av elit. Hur kommer det sig att det alltid och ofta uppstår den här sortens diskussioner i sociala medier? Finns motsvarande diskussioner i vardagslivet eller på arbetsplatser? Är det i alla lägen fult att vara en elit eller kan det vara främjande för utvecklingen att veta att det finns en kategori individer som faktiskt är elit på det de gör?
En timme om det här tror jag skulle bli en intressant och, i bästa fall, utvecklande diskussion.56 röster -
Min sida på Wikipedia har blivit raderad!
Hur fungerar Wikipedia under huven? Vilka faktorer är det som avgör vad som platsar på Wikipedia och vilka är det som bestämmer dem? Administratörer, relevanskriterier, återställningar, missbruksfilter, blacklists och blockeringar är några begrepp som kan beröras.
59 röster -
Bättre demokrati med öppna system och öppen data?
Kan vi få en bättre demokrati med öppna system, byggda på öppen källkod, med öppen data? Vilken effekt kan sådana system ha på vår demokrati? Var jobbar man med fullt öppna system inom vår offentliga sektor?
Den första frågan är kanske en retorisk fråga med tanke på den grupp som kommer till #SSWC, men jag tycker att den är värd att diskutera.
Jag kommer att ta upp ett praktiskt exempel från mitt arbete med Nederländernas utrikesdepartement inom biståndsarbete och öppna diskussionen om hur vi skulle kunna återanvända den sortens arbete inom andra delar av samhället och våra offentliga institutioner.
46 röster -
Från bloggpost till bok - vägar att gå, och vägen jag gick
Jag tröttnade på svenska webbsajter och skrev en bloggpost, på engelska. Då fick jag ett frilansgig.
Jag tyckte att WordPress borde kunna fungera som CMS, så jag skrev en bloggpost om det med. Då fick jag ett bokkontrakt.
Vägen till förlagen är inte nödvändigtvis rätt för alla aspirerande författare idag, och det är inte säkert att den innefattar inskickande av manus över huvud taget. Parallellt med de traditionella förlagen dyker e-böckerna upp, främst i USA än så länge (där Amazon säljer fler e-böcker än tryckta diton), och det innebär nya möjligheter och nya spelregler.
Utifrån mina egna erfarenheter, som utgiven…
61 röster -
Positioneringsteknologier
Förslag till innehåll:
Positioneringstrenden håller i sig och breder ut sig bland allmänheten. Det är inte bara GPS som används utan nya spännande hybridteknologier dyker upp samtidigt som de äldre satellitbaserade lösningarna uppgraderas och vidareutvecklas.
Hjälp till att forma innehållet så att det omfattar sånt som Ni vill höra om här --> http://s.mumu.nu/nepxnO
28 röster -
Offentlig sektor som plattform eller hur bra blev det egentligen med PSI-lagen?
Om den svenska offentliga sektorn var en plattform skulle den då vara Windows 3.11: gammalmodig, prorietär och sluten eller skulle den vara [sätt in valfritt favorit-OS här]: framtidssäkrad, modern och öppen?
Många som har försökt att få del av data från den offentliga sektorn för att utveckla sina egna tjänster har stött på patrull. Stockholms handelskammare har gjort en undersökning sm visar att myndigheternas kunskap m PSI-lagen är låg. Och domstolarna hävdar fortfarande att det inte finns någon rättighet att ta del av offentliga handlingar i elektronisk form.
Vilka problem har du stött på i dina försök att få tag…
47 röster -
Debiki: nytt samtalssystem till bloggar och forum
Om Debiki, ett nytt samtalssystem till bloggar och forum. Det vill bidra till mer givande samtal, genom att lyfta fram kloka tankar, men låta tokigheter och demagogi hamna i skymundan. I slutändan mer förståelse människor emellan, en friare fredligare värld.
Ett företag ligger bakom. (En enskild firma, bara jag.)
(Relaterat till sessionen "Rädda världen genom samtal".)
0 röster -
Världens bästa affiliatenätverk
En session för dig som är affiliate och som känner att utvecklingen i branschen har stannat. Nästan alla affiliates jag talar med vittnar om dålig service, underliga beslut och tekniska problem. Det är dags att snacka ihop oss om hur vi vill ha det. Kanske starta en branschorganisation, börja samarbeta, kanske starta en inofficiell helpdesk? Jag är öppen för förslag.
Jag som håller i denna session heter Jakob Nanneson och jobbade under 2007-2010 hos TradeDoubler. Numera skriver jag istället en handbok om hur affiliatebranschen ska kunna dra nytta av alla möjligheter som finns. Boken är intressant för alla i branschen…
9 röster -
Realtid
Vad innebär egentligen begreppet realtid? Vilka tekniker finns idag och vart är utvecklingen påväg? Konkreta exempel från tidigare projekt: Twitters realtids-API och dess användning under Lundakarnevalen 2010. Realtidsloggning på Dreamhack.
33 röster -
IPv6 i praktiken
Vi diskuterar och utbyter erfarenheter hur vi får till IPv6. Framför allt till de tjänster som idag bara finns nåbara över IPv4. Är det stor skillnad om man är kund till webhotell eller driver server själv? Vilka är argumenten man kan använda för att få den budget och tid som behövs för att få till det hela?
25 röster -
Prylkoll Expo Mini SSWC edition
Vi tittar på nya kommande heta prylar. Exempelvis nya lurar från Nokia, surfplattor från Samsung, kortbetalningslösningen iZettle och en ny smart MiFi-punkt från Kingston.
23 röster
- Hittar du inte din idé?