SSWC Grid 2011
Anmäl din fredagssession, och rösta på gridden.
Det är fritt fram för alla att hålla en session. I år provar vi att förplanera hela eller delar av fredagens gridd. Lördagens grid håller vi tom fram tills campet.
Vi har tre kategorier. SSWC Tech, SSWC All (allt utom tech) och SSWC Off Topic som är eftermiddagarnas fria aktiviteter, tänk hopp från dödsklippan, brännboll, fotokurs eller vad annat du är bra på.
Läs mer om hur gridden fungerar i år:
http://www.swedensocialwebcamp.com/2011/07/05/ideer-till-gridden-2011/
-
Länders censur och företags ansvar
Idag kan företag välja att agera och inte agera vid händelser och beroende på information av olika skäl. De kan bli tvingade av lagstiftare eller ta egna beslut. Olika händelser på senare tid som fått företag att agera är filtrering av information i Kina (och andra länder), avstängning av kommunikation i Egypten och andra länder under den arabiska våren, icke-accepterande av applikationer i Apple App Store för iPhone, borttagning av skytten på Utøya från Facebook etc.
Frågan vi vill diskutera är speciellt <b>Kan man över huvud taget ställa krav på företag på etiskt beteende, och i så fall, vilka ska…
34 röster -
Författare 2.0
Vår disruptiva tid rubbar det mesta kring författarskapet. Och frågorna är många:
- prissättning pappersbok - ebokP
- publicera hos förlag eller själv?
. översätta eller ej?
En session där de som skriver möter dem som kanske förlägger - men framför allt: läsare!56 röster -
Hur man startar upp sociala medier i företag
I ett företag finns många viljor och en av de kan vara just att man skall börja använda sociala medier som PR-verktyg och för att göra företaget mer transparent. Men frågan som många ställer sig är hur man skall gå till väga?
98 röster -
Ninjakunskaper
Vi tillbringar alla någonstans mellan 10 och 20 timmar framför datorn, dagligen. Så varje nytt kortkommando vi lär oss sparar arbetsdagar, men varje gång vi sträcker oss efter musen förlorar vi arbetstid. Jag lär ut mina bästa trix, alla med extrema färdigheter spelar förstås in sina specialmoves.
154 röster -
Tre vinklar av WordPress
Vi tacklar WordPress från tre olika vinklar. Vilka möjligheter har plattformen för mediaföretag idag? Vilken är den optimala webbhostingmiljön och hur får man ordning på den? Hur bygger man en framtidssäker webbplats på WordPress?
Tre vinklar, tre experter som alla kan sitt område utan och innan.
157 röster -
Ge alla idéerna en chans
Det är ideerna, stora som små, som definerar oss som människor. Det är våra idéer och hur vi förverkligar dem som ger oss energi att skapa, driva vidare och få till förändringar. En idé får liv när vi inspireras tillsammans med andra; dagligen vid frukostbordet, vid kaffet på jobbet, vid datorn, överallt och alltid. Hur många av dessa idéer får tillräckligt med liv för att förverkligas? Mängder av idéer med potential får aldrig en chans.Låt oss ha en diskussion kring vad som behövs för att ge alla ideer en chans.
66 röster -
CQRS och Event sourcing
När vi bygger publika system för webben som har tustentals samtida användare och potentiellt sett kan få miljontals besökare ställs vi inför helt nya concurrency och skalbarhetsproblem. Att bygga skalbara och concurrent system med en traditionell flerlagersarkitektur som en har en normaliserad ACID-kompatibel SQL databas i botten är helt enkelt väldigt svårt.
Command Query Responsibility Segregation (CQRS) och Event sourcing är två tankehjälpmedel för att skapa en arkitektur som är mer skalbar och concurrent. Jag tänkte gå igenom vad de grundläggande innebär och kort dra mina erfarenheter av att jobba utifrån tankesätten.
15 röster -
Festen!
Alla tre nätterna kommer ladan att vara öppen med disco och bar.
Har du en kartong visuals eller dekorationer över, några minuter över att rodda upp andras eller ett helt gäng danslåtar som du vill spela för golvet? Holla back här eller till twitter.com/gustavgatu så får vi ännu bättre fest i år!
4 röster -
Socialt ansvarstagande på nätet
Följer det något speciellt ansvar av att ha stort inflytande i sociala medier? Kan vi slippa framtida regleringar av Internet om vi likt pressen självsanerar med etiska nämnder eller aktivism på nätet? Jag skulle kunna prata lite om tankarna bakom kampanjen Jag vill förhindra självmord (www.sjalvmordsguide.se). Skulle vara spännande med en paneldiskussion också.
37 röster -
Rädda världen genom samtal
Hur kan fred, frihet och förståelse människor emellan nås världen över, genom samtal på internet? Alla diktaturer bort. Tolerans mellan människor överallt från alla kulturer. Ta fram en plan?
Detta verkar inte helt lätt (är det till och med knasigt?). Ville fler hjälpa till och komma på hur samtalet borde utformas, och moderera? Jag vore en ovan moderator och dessutom lätt hörselskadad.
Rädda världen genom samtal - det handlar, tänker jag, om att ge människor bättre möjligheter att själva märka vad som är inte-så-bra i deras omgivning, och samtala sig fram till åtgärder. Hjälp-till-självhjälp.
25 röster -
Responsive Webdesign
Hur bygger man på bästa sätt webbplatser som anpassar sig efter den besökande enhetens(surfplatta/smartphone) egenskaper istället för att bygga dedikerade mobil- eller touchanpassade gränssnitt.
133 röster -
Twitter - den nya hissen
Hisspitchens tid är över - twitterpitchen är här. Kortare, snärtigare, rakt på sak. Lär dig formulera övertygande budskap på 140 tkn :)
66 röster -
Social music - Wii remotes och mobilappar ger kolaborativ elektronisk musik
Vill du testa att styra en houselåt med ett par Wii remotes?
Idag produceras i princip all musik elektroniskt, det innebär oftast 1 snubbe framför 1 dator. Alltså en enmansshow. Effektivt, men ganska trist i längden.
Men musik har ju genom alla tider varit kolaborativ. Därför tänkte jag att vi skulle byta erfarenheter och dessutom testa om vi gemensamt kan göra en SSWC-remix på en låt. Vi kommer att styra instrumenten med hjälp av riktigt sköna och kreativa iPhone- & iPadappar och dessutom Wii remotes.
Jag plockar upp nivån det från grunden, så du kommer att lära dig vad du…
54 röster -
Sweden Social Boot Camp
Kreativitet föds ofta ur fysisk aktivitet. Så för att få igång de där riktigt kreativa samtalen och roliga idéerna tänkte jag att vi kunde ta en timme med plankan, armhävningar, mountain climbers, aligator walk och andra fysiska utmaningar. Avslutas med simtävling till bastuflotten. Vinnaren blir förstås krönad till #elit.
32 röster -
Lekar för framgångsrika projekt
Alla projekt innehåller moment av insiktsskapande och idégenerering. Men vad gör man för att alla viktiga intressenter ska vilja bidra i arbetsmötena så att man får ett resultat som alla förstår, skriver under på och dessutom hjälper till att sprida? Man leker fram underlag och dokumentation! Jag presenterar och demonstrerar några lekar och visualiseringstekniker som du kan börja använda direkt i dina projekt, oavsett vilken roll du har idag. Du blir erkänd som hjälte och livet blir sig aldrig riktigt likt. Den talande webbläsaren lämnar ingen oberörd.
97 röster -
Framtiden för webbaserade kartlösningar?
Kartor på webben har ökat dramatiskt de senaste åren men vi har bara sett början. Men att bygga avancerade lösningar är inte lätt och vi övertygade om att det finns massor som vill nyttja möjligheterna men som inte kan eftersom det inte finns en färdig plattform att nyttja.
Vår karttjänst är i alpha och vi passar på att lansera den under SSWC.
Man kan se den som en mer avancerad Google My Maps med tex communityfunktionalitet. Det är inte vår sak att fylla den med innehåll men vi kan se många intressanta användningsområden för tex turist- nyhets- och eventsajter.
Så…
67 röster -
Visualiseringar av stora datamängder
Jag har tidigare gjort http://www.makthavare.se/makthavare.html och (nu senast) http://www.makthavare.se/m11/index.html. Några har frågat hur man egentligen gör den typen av nätverksdiagram och föreslagit en sswc-session. Så jag tänkte hålla en liten session i hur man gör från data till färdig bild. Och för att göra det lite extra spännande så tänkte jag förbereda lite data om oss själva som vi tittar på...
93 röster -
Listor och rankning i sociala medier
Lite teknik, lite tillämpning men mest om dess för eller nackdelar. Är tex Klout, peerindex och trstrank nyttiga verktyg - eller underblåser de bara elitdebatten.
Kolla #svklout på twitter för smart diskussion, ser många röster där som säkert kommer hålla låda här ;)89 röster -
Hur använder du twitter, facebook, LinkedIn & var kommer Google+ in i bilden?
Kan inte tänka mig ett bättre ställe att ha en diskussion om hur man använder de olika kontakt nätverktygen. Finns det en skillnad beroende på om man kommer från en tätort eller inte? Vilken bransch man verkar i eller hur länge man har varit aktiv användare? Har det överhuvudtaget någon skillnad vilket kön man har för hur man twittrar? Trots att vi har olika strategier hur vi gör, finns det gemensamma nämnare hur vi tänker inom de olika verktygen?
Det är väl några frågor som vore spännande att höra hur ni tänker kring.61 röster -
"24/7 människan" hur förändrar webben vem vi är?
Vad är skillnaden mellan privat & personligt? Har du olika roller när du är på jobbet, hemma eller med svärföräldrar? Vem är du? Gör sociala webben oss till att mer och mer nå att vi bara har ett JAG. denna session är en diskussion/samtal där vi tillsammans diskuterar hur sociala webben påverkar våra roller eller tar bort våra roller.
***Postat åt @EmilJansson***
38 röster
- Hittar du inte din idé?