Jag vill hålla en session om...

Länders censur och företags ansvar

Idag kan företag välja att agera och inte agera vid händelser och beroende på information av olika skäl. De kan bli tvingade av lagstiftare eller ta egna beslut. Olika händelser på senare tid som fått företag att agera är filtrering av information i Kina (och andra länder), avstängning av kommunikation i Egypten och andra länder under den arabiska våren, icke-accepterande av applikationer i Apple App Store för iPhone, borttagning av skytten på Utøya från Facebook etc.

Frågan vi vill diskutera är speciellt <b>Kan man över huvud taget ställa krav på företag på etiskt beteende, och i så fall, vilka ska dessa krav vara?</b>

Exemplen är många på frågor som ställts på sistone. Om behovet att företag står utanför lagstiftarens kontroll, samtidigt som vi naturligtvis vill ha en lagstiftare kan ta företag i örat när det behövs. Är konsumenten och lagstiftaren på samma lag gentemot företagen, eller är det tre lag som spelar på samma plan?

Globalt har vi dessutom olika kulturella värderingar varför det som är etiskt korrekt i ett land inte alls behöver vara det i ett annat. Vems värderingar ska gälla?

Lekledare för diskussionen är Pernilla Näsfors (@pernillan) och Patrik Fältström (@patrikhson).

34 röster
Rösta
Logga in
Kolla!
(tänker...)
Återställ
eller logga in med
  • facebook
  • google
Jag accepterar terms of service
Inloggad som (Logga ut)
Du har kvar! (?) (tänker…)