Jag vill hålla en session om...

Framtidens CMS och intelligenta publiceringsystem.

Vi går mot renare design, minimalare appar och tjänster, större respekt för våra kunders tid och bättre upplevelser för besökarna på våra webbplatser. Men mitt i det har vi missat oss själva som skapare och producenter av innehåll. Varför har inte vi samma minimala och intuitiva gränssnitt som många appar och tjänster har?

Framtidens CMS kommer att vara extremt minimalt, helt utan interface och vara lärande så att det känner igen just vår typ av innehåll och hur och vad vi skriver. Det kommer även vara frikopplat från web-browsern så att vi fritt kan skapa innehåll direkt från de text-appar vi föredrar.

Denna session är tvådelad; första hälften blir konkreta demos och exempel på tekniker vi kan använda för att skapa framtidens CMS. Andra hälften blir ideer och visioner om hur framtiden kan se ut.

Exempel på det du kommer att få se är; auto-publicering av text-filer, automatisk markup utifrån text, använda Dropbox som en publiceringsmotor med mera.

Denna session är ett måste för dig som jobbar med design, publicering, blogging och UI/UX.

175 röster
Rösta 0 votes Rösta Rösta
Rösta
Logga in
Kolla!
(tänker...)
Återställ
eller logga in med
  • facebook
  • google
Jag accepterar terms of service

Du kommer att få ett konfirmationsmeddelande genom epost med en länk för att skapa ett lösenord (frivilligt)

Inloggad som (Logga ut)
(tänker…)
Andreas CarlssonAndreas Carlsson delade denna idé  ·   ·  Admin →

3 kommentarer

Logga in
Kolla!
(tänker...)
Återställ
eller logga in med
  • facebook
  • google
Jag accepterar terms of service

Du kommer att få ett konfirmationsmeddelande genom epost med en länk för att skapa ett lösenord (frivilligt)

Inloggad som (Logga ut)
Skickar ...
  • Andreas CarlssonAndreas Carlsson kommenterade  · 

Martin - japp, jag håller med om att UI starka CMS alltid kommer att finnas; framför allt behövs de (om vi generaliserar) för större organisationer och webbplatser där "site features" och strukturen kring innehållet är lika viktigt som innehållet självt. Där skulle de CMS jag syftar på vara direkt olämpliga.

Det jag fokuserar på är de användare som är mer fokuserade på innehållet i sig; att leverera
    text/innehåll i minimala miljöer utan de många onödiga steg som ett UI då innebär.

Läs gärna Brendan Dawes artikel om när han släppte the "simplicity bomb" på sin site BrendanDawes.com: http://brendandawes.posterous.com/brendandawescom-after-the-simplicity-bomb

Kom gärna på min session så kan vi prata vidare :-)

• Martin EdenströmMartin Edenström kommenterade  · 

Det kommer alltid finnas plats för UI starka CMS. Antalet användare idag är så pass omfattande.

• Per-Mattias NordkvistPer-Mattias Nordkvist kommenterade  · 

Den stora frågan är ju vilken roll CMS'et kommer att få. Jag håller med om att det kommer att bli mer lättviktsverktyg som mer knyter ihop tjänster än att utgöra en one-stop-shop.

Några områden som jag tror CMS kommer att bestå av i framtiden:
    - Integrationer mot närliggande system(t.ex. redaktionella verktyg)
    - Adminverktyg som ger snabb och "instant" kontroll över den redaktionella presentationen.
    - Kompatibilitet med öppna plattformar.

Kunskap om Bas- och Hjälpdisk