Twittereliten slår tillbaka
Varje gång metadebatten om en påstådd elit dyker upp står de utpekade helt oförstående till att just de skulle vara någon form av elit. Hur kommer det sig att det alltid och ofta uppstår den här sortens diskussioner i sociala medier? Finns motsvarande diskussioner i vardagslivet eller på arbetsplatser? Är det i alla lägen fult att vara en elit eller kan det vara främjande för utvecklingen att veta att det finns en kategori individer som faktiskt är elit på det de gör?
En timme om det här tror jag skulle bli en intressant och, i bästa fall, utvecklande diskussion.
3 kommentarer
-
Johan Lange
kommenterade
SÅ fort diskussionen om "elit" dyker kommer snart frågorna om ledarskap - som alltid intresserar mig. Krockar inte seminariet för mycket med annat samtidigt så kommer jag med!
-
Anna Nilsson kommenterade
Jag tycker att en intressant vinkel skulle vara i hur hög grad samtalet på twitter påverkar det politiska och mediala samtalet i stort. Är sociala medier i sig demokratiska eller är det bara en ny arena för medieeliten och den politiska eliten? Fast det kanske hamnar utanför scopet för en elitsession?
-
Erik Laakso
kommenterade
Med en panel på två medlemmar ska vi försöka gräva lite djupare i debatten om eliten. Deeped Niklas Strandh och IT-strategen Lena Dahlström är klara för panelen.
Kom gärna med inpass på frågeställningar som just du vill ska komma upp.