Jag vill hålla en session om...

Du ljuger!

Du säger att du läst Terms and Conditions innan du godkänner dem, men det gör du inte alls! Inte jag heller.

Detta är ett problem som projektet CommonTerms.net vill angripa. Projektet föddes under SSWC 2010 och stöds av Internetfonden. Hoppas att några på årets SSWC vill hjälpa till att göra lögnerna mindre nödvändiga!

53 röster
Rösta 0 votes Rösta Rösta
Rösta
Logga in
Kolla!
(tänker...)
Återställ
eller logga in med
  • facebook
  • google
Jag accepterar terms of service

Du kommer att få ett konfirmationsmeddelande genom epost med en länk för att skapa ett lösenord (frivilligt)

Inloggad som (Logga ut)
(tänker…)
Pär LanneröPär Lannerö delade denna idé  ·   ·  Admin →

3 kommentarer

Logga in
Kolla!
(tänker...)
Återställ
eller logga in med
  • facebook
  • google
Jag accepterar terms of service

Du kommer att få ett konfirmationsmeddelande genom epost med en länk för att skapa ett lösenord (frivilligt)

Inloggad som (Logga ut)
Skickar ...
  • Fredrik AnderssonFredrik Andersson kommenterade  · 

Precis, jag ljuger oxå, läser aldrig. Men loggade in på Yahoo nyss (inte gjort på år) och kom på mig att läsa Yahoo Mails "nya" villkor vilka fick mig att verkligen tänka efter: "När du använder nya Yahoo! Mail identifierar vårt datorsystem vissa ord och fraser (vi kallar dem ”nyckelord”) i dina meddelanden. Det kan resultera i att du får se annonser i Mail för produkter och tjänster som relaterar till dessa nyckelord. ...Tekniken söker efter mönster, nyckelord och filer i e-postinnehållet. Yahoo!s datorsystem skannar meddelanden och identifierar nyckelobjekt i dem, som ord, ämnen, människor och länkar, för att tillhandahålla nya Yahoo! Mail och göra din upplevelse mer personlig....Yahoo! kan dela särskilda objekt från ett meddelande anonymt med en tredje part för att tillhandahålla en mer relevant upplevelse för din e-post." Hm...

• Pär LanneröPär Lannerö kommenterade  · 

Projektet jobbar med att ta fram ikoner som kan symbolisera de vanligaste villkoren, som kan visas bredvid kryssrutan "Jag godkänner villkoren...". Men hur ska en ikon se ut som visar tex "användaren äger alla rättigheter till sina data"?

Presentation av projektet och teckningstävling!

Kunskap om Bas- och Hjälpdisk