SSWC Grid 2011
Anmäl din fredagssession, och rösta på gridden.
Det är fritt fram för alla att hålla en session. I år provar vi att förplanera hela eller delar av fredagens gridd. Lördagens grid håller vi tom fram tills campet.
Vi har tre kategorier. SSWC Tech, SSWC All (allt utom tech) och SSWC Off Topic som är eftermiddagarnas fria aktiviteter, tänk hopp från dödsklippan, brännboll, fotokurs eller vad annat du är bra på.
Läs mer om hur gridden fungerar i år:
http://www.swedensocialwebcamp.com/2011/07/05/ideer-till-gridden-2011/
-
Framtidens CMS och intelligenta publiceringsystem.
Vi går mot renare design, minimalare appar och tjänster, större respekt för våra kunders tid och bättre upplevelser för besökarna på våra webbplatser. Men mitt i det har vi missat oss själva som skapare och producenter av innehåll. Varför har inte vi samma minimala och intuitiva gränssnitt som många appar och tjänster har?
Framtidens CMS kommer att vara extremt minimalt, helt utan interface och vara lärande så att det känner igen just vår typ av innehåll och hur och vad vi skriver. Det kommer även vara frikopplat från web-browsern så att vi fritt kan skapa innehåll direkt från de text-appar…
178 röster -
Kan företag bygga nätvkerk?
Privata nätverk (kontaktnät) har växt med 1000-tals % sen webben dess nätverkstjänster gjorde sitt intåg. Folk i allmänhet har en ofantlig nytta och glädje av sina nätverk och har svårt att se ett liv utan det.
Värdet borde vara detsamma för företag? Trots det väljer företagen oftast att uteslutande "managera" sin "målgrupp" i "CRM" och liknande. Varför?
161 röster -
Tre vinklar av WordPress
Vi tacklar WordPress från tre olika vinklar. Vilka möjligheter har plattformen för mediaföretag idag? Vilken är den optimala webbhostingmiljön och hur får man ordning på den? Hur bygger man en framtidssäker webbplats på WordPress?
Tre vinklar, tre experter som alla kan sitt område utan och innan.
157 röster -
Ninjakunskaper
Vi tillbringar alla någonstans mellan 10 och 20 timmar framför datorn, dagligen. Så varje nytt kortkommando vi lär oss sparar arbetsdagar, men varje gång vi sträcker oss efter musen förlorar vi arbetstid. Jag lär ut mina bästa trix, alla med extrema färdigheter spelar förstås in sina specialmoves.
154 röster -
Responsive Webdesign
Hur bygger man på bästa sätt webbplatser som anpassar sig efter den besökande enhetens(surfplatta/smartphone) egenskaper istället för att bygga dedikerade mobil- eller touchanpassade gränssnitt.
133 röster -
Varför checkar vi in? / Affärsnytta i geopositionering
Jag tänker mig en session i två delar om det här med att checka in.
Första delen: Vi diskuterar varför vi egentligen checkar in. Vad är det egentligen som driver oss till att checka in på de platser där vi befinner oss? Både för oss nördar men också för dig som inte förstår vad vi egentligen håller på med.
Andra delen: Vad kan man som företag använda incheckningstjänsterna till? Rent tekniskt men även exempel på vad som har gjorts? Kom och berätta vad ditt företag har gjort eller hur du som kund har utnyttjat incheckningar!123 röster -
Gamification - Vad det inte är, Vad det är och Hur man gör
Vi krossar myter går igenom fakta och börjar dyka in i vad gamification är, gör och hur det kan hjälpa din produkt skapa engagemang hos dina kunder.
Gamification är ett nytt buzz-word men har grunder i spelbranchen där det är den viktigaste delen av varje produkt. Forskning och användande av Gamification har pågått i mer än 30 år och utan att bli för akademisk ska jag försöka bryta ner det till en handful bra startpunkter för alla som vill skapa en bättre upplevelse och ett starkare engagemang för sina kunder.114 röster -
Get things done
Hur får man tiden att räcka till? Vi är rätt många som testar olika taktiker för att lyckas komma ihåg allt, optimera tidsanvändningen - och allt genom att använda olika digitala tjänster. Vilka är de bästa idéerna, hur sätter man ihop den bästa processen? Och ibland kan man fundera om vårt sökande efter den perfekta GTD-lösningen blir en egen tidstjuv?
Jag och Trulytherese kommer med våra inspel och ni med era.
108 röster -
Hur man startar upp sociala medier i företag
I ett företag finns många viljor och en av de kan vara just att man skall börja använda sociala medier som PR-verktyg och för att göra företaget mer transparent. Men frågan som många ställer sig är hur man skall gå till väga?
98 röster -
I don't want to have to pay, but I do want to pay
Everything on the Internet is free. News are free. Information is free. Software is free. Distribution is free. And of course, media is free. Some of it not entirely legal, but it’s free nevertheless. So how do bloggers, podcasters, developers and other creators get paid? Increasingly, through voluntary donations. Services like Vodo, Kickstarter and Flattr are helping the new breed of creators get paid by their fans and followers. This presentation looks at successful case studies and best practices for voluntary donations as a source of income for creators.
97 röster -
Lekar för framgångsrika projekt
Alla projekt innehåller moment av insiktsskapande och idégenerering. Men vad gör man för att alla viktiga intressenter ska vilja bidra i arbetsmötena så att man får ett resultat som alla förstår, skriver under på och dessutom hjälper till att sprida? Man leker fram underlag och dokumentation! Jag presenterar och demonstrerar några lekar och visualiseringstekniker som du kan börja använda direkt i dina projekt, oavsett vilken roll du har idag. Du blir erkänd som hjälte och livet blir sig aldrig riktigt likt. Den talande webbläsaren lämnar ingen oberörd.
97 röster -
Visualiseringar av stora datamängder
Jag har tidigare gjort http://www.makthavare.se/makthavare.html och (nu senast) http://www.makthavare.se/m11/index.html. Några har frågat hur man egentligen gör den typen av nätverksdiagram och föreslagit en sswc-session. Så jag tänkte hålla en liten session i hur man gör från data till färdig bild. Och för att göra det lite extra spännande så tänkte jag förbereda lite data om oss själva som vi tittar på...
93 röster -
Medieföretag och Pengar - ett försök till en förklaring
För många i bubblan tycks medieföretag vara lite av ett mysterium. Varför gör de som de gör? Varför köper de inte nya techbolag och gör något bra med dem? Varför lägger de inte ner sina papperstidningar? Och så vidare.
Ovanstående frågor har så klart många svar. Men de flesta av dem hänger på något vis samman med de bakomliggande affärsmodellerna. Jag föreslår därför en diskussion som syftar till att försöka förklara hur några av resonemangen går kring hur de tjänar pengar idag, och hur de tänker tjäna pengar imorgon. Jag har själv varit en stor kritiker av hur de gjort,…
89 röster -
Listor och rankning i sociala medier
Lite teknik, lite tillämpning men mest om dess för eller nackdelar. Är tex Klout, peerindex och trstrank nyttiga verktyg - eller underblåser de bara elitdebatten.
Kolla #svklout på twitter för smart diskussion, ser många röster där som säkert kommer hålla låda här ;)89 röster -
Too big to fail
Under finanskrisen pekades flera finansiella institutioner ut som "too big to fail". Deras betydelse för samhället ansågs vara så stor att stater ryckte in med olika stödinsatser och regleringar för att rädda dem och skapa ett regelverk för att undvika att samma problem uppstår igen.
Idag har vi ett antal tjänsteleverantörer, både vad gäller fysiska nätverk, molntjänster och sociala nätverkstjänster, som kontrollerar en betydande del av marknaden. Ett exempel på vilka problem det kan leda till fick vi i april i år då Amazons EC2-tjänst drabbades av omfattande problem som gjorde att flera tjänster däribland Foursquare, Reddit och Hootsuite slutade…
72 röster -
Hur man knyter ihop en knytkonferens
Hur gör man egentligen när man arrangerar en s.k. knytkonferens / unconference? Pernilla Näsfors (@pernillan) samlar ihop en panel med arrangörer av olika knytkonferenser: Tomas Wennström eller Kristin Heinonen från SSWC, Stellan Löfving och/eller Maria Gustafsson från WebCoast och Heidi Harman eller någon av de andra tjejerna bakom GeekGirlMeetup har lovat att delta.
Skriv gärna de frågor ni skulle vilja ha svar på i kommentarsfältet! Exempel på några frågor jag tänkt ställa är dessa: Hur mycket jobb ligger bakom? Hur mycket är det rimligt att ta betalt för olika typer av sponsorplatser? Vilka problem kan uppstå? Hur samordnar man frivilliginsatser?…
71 röster -
Framtiden för webbaserade kartlösningar?
Kartor på webben har ökat dramatiskt de senaste åren men vi har bara sett början. Men att bygga avancerade lösningar är inte lätt och vi övertygade om att det finns massor som vill nyttja möjligheterna men som inte kan eftersom det inte finns en färdig plattform att nyttja.
Vår karttjänst är i alpha och vi passar på att lansera den under SSWC.
Man kan se den som en mer avancerad Google My Maps med tex communityfunktionalitet. Det är inte vår sak att fylla den med innehåll men vi kan se många intressanta användningsområden för tex turist- nyhets- och eventsajter.
Så…
67 röster -
Ge alla idéerna en chans
Det är ideerna, stora som små, som definerar oss som människor. Det är våra idéer och hur vi förverkligar dem som ger oss energi att skapa, driva vidare och få till förändringar. En idé får liv när vi inspireras tillsammans med andra; dagligen vid frukostbordet, vid kaffet på jobbet, vid datorn, överallt och alltid. Hur många av dessa idéer får tillräckligt med liv för att förverkligas? Mängder av idéer med potential får aldrig en chans.Låt oss ha en diskussion kring vad som behövs för att ge alla ideer en chans.
66 röster -
Twitter - den nya hissen
Hisspitchens tid är över - twitterpitchen är här. Kortare, snärtigare, rakt på sak. Lär dig formulera övertygande budskap på 140 tkn :)
66 röster -
Crowdfunding
Vi vill berätta om hur vi byggt vår sida Funded By Me samt hur crowdfunding kan användas för att förvalta socialt och kreativt kapital.
66 röster
- Hittar du inte din idé?