SSWC Grid 2011

Anmäl din fredagssession, och rösta på gridden.

Det är fritt fram för alla att hålla en session. I år provar vi att förplanera hela eller delar av fredagens gridd. Lördagens grid håller vi tom fram tills campet.

Vi har tre kategorier. SSWC Tech, SSWC All (allt utom tech) och SSWC Off Topic som är eftermiddagarnas fria aktiviteter, tänk hopp från dödsklippan, brännboll, fotokurs eller vad annat du är bra på.

Läs mer om hur gridden fungerar i år:
http://www.swedensocialwebcamp.com/2011/07/05/ideer-till-gridden-2011/

Jag vill hålla en session om...

Du har använt alla dina röster och du kommer även inte att kunna lägga upp en ny idé, men du kan fortfarande söka och kommentera befintliga idéer.

Det finns två sätt att få fler röster:

• När en admin stänger en idé som du har röstat om, får du dina röster tillbaka från den idéen.
  • Du kan ta bort dina röster från en öppet idé som du stödjer.
  • För att se idéer som du redan har röstat på, välj filtret "Min feedback" och välj "Mina öppna idéer".
(tänker…)

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

Om en liknande idé redan finns, kan du rösta och kommentera den.

Om den inte finns kan du skicka in din idé så att andra kan rösta på den.

Ange din idé så söker vi för att se om någon redan har föreslagit den.

1. Kan företag bygga nätvkerk?

Privata nätverk (kontaktnät) har växt med 1000-tals % sen webben dess nätverkstjänster gjorde sitt intåg. Folk i allmänhet har en ofantlig nytta och glädje av sina nätverk och har svårt att se ett liv utan det.

Värdet borde vara detsamma för företag? Trots det väljer företagen oftast att uteslutande "managera" sin "målgrupp" i "CRM" och liknande. Varför?

161 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Jag accepterar terms of service
    Inloggad som (Logga ut)
    Du har kvar! (?) (tänker…)
  2. Tre vinklar av WordPress

Vi tacklar WordPress från tre olika vinklar. Vilka möjligheter har plattformen för mediaföretag idag? Vilken är den optimala webbhostingmiljön och hur får man ordning på den? Hur bygger man en framtidssäker webbplats på WordPress?

Tre vinklar, tre experter som alla kan sitt område utan och innan.

157 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  3. Ninjakunskaper

Vi tillbringar alla någonstans mellan 10 och 20 timmar framför datorn, dagligen. Så varje nytt kortkommando vi lär oss sparar arbetsdagar, men varje gång vi sträcker oss efter musen förlorar vi arbetstid. Jag lär ut mina bästa trix, alla med extrema färdigheter spelar förstås in sina specialmoves.

154 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  4. Varför checkar vi in? / Affärsnytta i geopositionering

Jag tänker mig en session i två delar om det här med att checka in.
    Första delen: Vi diskuterar varför vi egentligen checkar in. Vad är det egentligen som driver oss till att checka in på de platser där vi befinner oss? Både för oss nördar men också för dig som inte förstår vad vi egentligen håller på med.
    Andra delen: Vad kan man som företag använda incheckningstjänsterna till? Rent tekniskt men även exempel på vad som har gjorts? Kom och berätta vad ditt företag har gjort eller hur du som kund har utnyttjat incheckningar!

123 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  5. Gamification - Vad det inte är, Vad det är och Hur man gör

Vi krossar myter går igenom fakta och börjar dyka in i vad gamification är, gör och hur det kan hjälpa din produkt skapa engagemang hos dina kunder.
    Gamification är ett nytt buzz-word men har grunder i spelbranchen där det är den viktigaste delen av varje produkt. Forskning och användande av Gamification har pågått i mer än 30 år och utan att bli för akademisk ska jag försöka bryta ner det till en handful bra startpunkter för alla som vill skapa en bättre upplevelse och ett starkare engagemang för sina kunder.

114 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  6. Hur man startar upp sociala medier i företag

I ett företag finns många viljor och en av de kan vara just att man skall börja använda sociala medier som PR-verktyg och för att göra företaget mer transparent. Men frågan som många ställer sig är hur man skall gå till väga?

98 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  7. I don't want to have to pay, but I do want to pay

Everything on the Internet is free. News are free. Information is free. Software is free. Distribution is free. And of course, media is free. Some of it not entirely legal, but it’s free nevertheless. So how do bloggers, podcasters, developers and other creators get paid? Increasingly, through voluntary donations. Services like Vodo, Kickstarter and Flattr are helping the new breed of creators get paid by their fans and followers. This presentation looks at successful case studies and best practices for voluntary donations as a source of income for creators.

97 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  8. Lekar för framgångsrika projekt

Alla projekt innehåller moment av insiktsskapande och idégenerering. Men vad gör man för att alla viktiga intressenter ska vilja bidra i arbetsmötena så att man får ett resultat som alla förstår, skriver under på och dessutom hjälper till att sprida? Man leker fram underlag och dokumentation! Jag presenterar och demonstrerar några lekar och visualiseringstekniker som du kan börja använda direkt i dina projekt, oavsett vilken roll du har idag. Du blir erkänd som hjälte och livet blir sig aldrig riktigt likt. Den talande webbläsaren lämnar ingen oberörd.

97 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  9. Visualiseringar av stora datamängder

Jag har tidigare gjort http://www.makthavare.se/makthavare.html och (nu senast) http://www.makthavare.se/m11/index.html. Några har frågat hur man egentligen gör den typen av nätverksdiagram och föreslagit en sswc-session. Så jag tänkte hålla en liten session i hur man gör från data till färdig bild. Och för att göra det lite extra spännande så tänkte jag förbereda lite data om oss själva som vi tittar på...

93 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  10. Medieföretag och Pengar - ett försök till en förklaring

För många i bubblan tycks medieföretag vara lite av ett mysterium. Varför gör de som de gör? Varför köper de inte nya techbolag och gör något bra med dem? Varför lägger de inte ner sina papperstidningar? Och så vidare.

Ovanstående frågor har så klart många svar. Men de flesta av dem hänger på något vis samman med de bakomliggande affärsmodellerna. Jag föreslår därför en diskussion som syftar till att försöka förklara hur några av resonemangen går kring hur de tjänar pengar idag, och hur de tänker tjäna pengar imorgon. Jag har själv varit en stor kritiker av hur de gjort,…

89 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  11. Listor och rankning i sociala medier

Lite teknik, lite tillämpning men mest om dess för eller nackdelar. Är tex Klout, peerindex och trstrank nyttiga verktyg - eller underblåser de bara elitdebatten.
    Kolla #svklout på twitter för smart diskussion, ser många röster där som säkert kommer hålla låda här ;)

89 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  12. Too big to fail

Under finanskrisen pekades flera finansiella institutioner ut som "too big to fail". Deras betydelse för samhället ansågs vara så stor att stater ryckte in med olika stödinsatser och regleringar för att rädda dem och skapa ett regelverk för att undvika att samma problem uppstår igen.

Idag har vi ett antal tjänsteleverantörer, både vad gäller fysiska nätverk, molntjänster och sociala nätverkstjänster, som kontrollerar en betydande del av marknaden. Ett exempel på vilka problem det kan leda till fick vi i april i år då Amazons EC2-tjänst drabbades av omfattande problem som gjorde att flera tjänster däribland Foursquare, Reddit och Hootsuite slutade…

72 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  13. Hur man knyter ihop en knytkonferens

Hur gör man egentligen när man arrangerar en s.k. knytkonferens / unconference? Pernilla Näsfors (@pernillan) samlar ihop en panel med arrangörer av olika knytkonferenser: Tomas Wennström eller Kristin Heinonen från SSWC, Stellan Löfving och/eller Maria Gustafsson från WebCoast och Heidi Harman eller någon av de andra tjejerna bakom GeekGirlMeetup har lovat att delta.

Skriv gärna de frågor ni skulle vilja ha svar på i kommentarsfältet! Exempel på några frågor jag tänkt ställa är dessa: Hur mycket jobb ligger bakom? Hur mycket är det rimligt att ta betalt för olika typer av sponsorplatser? Vilka problem kan uppstå? Hur samordnar man frivilliginsatser?…

71 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  14. Ge alla idéerna en chans

Det är ideerna, stora som små, som definerar oss som människor. Det är våra idéer och hur vi förverkligar dem som ger oss energi att skapa, driva vidare och få till förändringar. En idé får liv när vi inspireras tillsammans med andra; dagligen vid frukostbordet, vid kaffet på jobbet, vid datorn, överallt och alltid. Hur många av dessa idéer får tillräckligt med liv för att förverkligas? Mängder av idéer med potential får aldrig en chans. Låt oss ha en diskussion kring vad som behövs för att ge alla ideer en chans.

66 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  15. Twitter - den nya hissen

Hisspitchens tid är över - twitterpitchen är här. Kortare, snärtigare, rakt på sak. Lär dig formulera övertygande budskap på 140 tkn :)

66 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  16. Crowdfunding

Vi vill berätta om hur vi byggt vår sida Funded By Me samt hur crowdfunding kan användas för att förvalta socialt och kreativt kapital.

66 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  17. Brainstorming av startupidéer

Vi låter kreativiteten flöda och brainstormar startupidéer högt och lågt. Alltifrån enkla appidéer till större världsomvälvande innovationer. Med affärsmodeller och utan.

65 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  18. Hur använder du twitter, facebook, LinkedIn & var kommer Google+ in i bilden?

Kan inte tänka mig ett bättre ställe att ha en diskussion om hur man använder de olika kontakt nätverktygen. Finns det en skillnad beroende på om man kommer från en tätort eller inte? Vilken bransch man verkar i eller hur länge man har varit aktiv användare? Har det överhuvudtaget någon skillnad vilket kön man har för hur man twittrar? Trots att vi har olika strategier hur vi gör, finns det gemensamma nämnare hur vi tänker inom de olika verktygen?
    Det är väl några frågor som vore spännande att höra hur ni tänker kring.

61 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  19. Min sida på Wikipedia har blivit raderad!

Hur fungerar Wikipedia under huven? Vilka faktorer är det som avgör vad som platsar på Wikipedia och vilka är det som bestämmer dem? Administratörer, relevanskriterier, återställningar, missbruksfilter, blacklists och blockeringar är några begrepp som kan beröras.

59 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)
  20. Se upp för onda pengarna…

Se upp för Onda Pengar.

Allt för många verkar tro att man bara behöver sitta på högskola, komma på en häftig idé, skriva en akademisk affärsplan på flera hundra sidor, trixa till sig lite anslag, statligt stöd och ängelfinansiering för att till slut poppa upp och överraska världen med en sjukt bra uppfinning som man säljer till Google för femtioelva miljarder innan man fyllt trettio.

Det kommer inte att hända.

För er som misstänker att verkligheten är annorlunda diskuterar vi ett antal enkla regler hur entreprenörer bäst kommer igång, håller risken nere och får lönsam inriktning på sin verksamhet.

-…

57 röster
    Rösta
    Logga in
    Kolla!
    (tänker...)
    Återställ
    eller logga in med
    • facebook
    • google
    Inloggad som (Logga ut)